Parní lokomotiva 498.112 „Albatros“

Rychlíková lokomotiva 498.1 přezdívaná Albatros jednička nebo jedničkový albatros je pokračováním úspěšných albatrosů řady 498.0 a představují vrchol konstrukce československých parních lokomotiv.

vozidlo parní lokomotiva
parní lokomotiva
označení 498.112
typ vozidla 2'D1'
určení rychlíky
majitel České dráhy
stav neprovozní vrak – oprava do vystavovatelného stavu
přezdívka Jedničkový albatros
rok výroby 1955
výrobce Zavody V. I. Lenina v Plzni
maximální rychlost 120 km/h
indikovaný výkon 1985 kW
služební hmotnost 113 t
průměr hnacích dvojkolí 1830 mm

Provozní vozidla u ČD

-

Lokomotiva 498.1 byla objednána jako pokračovatel své předchozí řady 498.0, ale s požadavkem na vyšší výkon, rychlost, spolehlivost a méně náročnou obsluhu. Kontruktéři v Plzni tento náročný úkol zvládli se ctí a brány lokomotivky v letech 1954 až 1955 opustilo celkem 15 lokomotiv řady 498.1, tedy jedničkových albatrosů. Od počátku provozu byly lokomotivy využívány zejména na nejtěžších rychlících mezi Prahou a Bratislavou a zpočátku také na tratích Bratislava – Košice či Žilina – Bohumín, a to až do jejich elektrifikace. Právě nástup nových trakcí způsobil postupný útlum provozu také řady 498.1, která se tak dostala i do Plzně s určením pro pražskou trať. Zde lokomotivy sloužily až do roku 1975. Zcela poslední lokomotiva 498.103 byla nasazována v Domažlicích až do podzimu roku 1976. Stroj 498.106 je držitelem oficiálně platného rychlostního rekordu československých parních lokomotiv, jehož dosáhl na zkušebním okruhu v Cerhenicích dne 27. srpna 1964 hodnotou 162 km/h.

Náš Albatros byl výrobně dokončen na začátku roku 1955 a 1. dubna téhož roku převzat do stavu depa Praha střed. O 3 roky později se přesouvá do Bratislavy a v roce 1972 do Plzně. Zde je také v roce 1973 navržen na zrušení a v březnu téhož roku zrušen a převeden na vytápěcí kotel K 557. V roce 1976 byl prodán k vytápění k Západočeským uhelným dolům Zbůch na důl Antonín Uxa v Tlučné u Nýřan. V roce 1990 se vrací k ČSD a byl převeden do depa Praha-Libeň. Později se ocitnul v Lounech, kde čekal na svoji záchranu. A to až do roku 2020, kdy byl 10. listopadu převezen do České Lípy, aby na něm o 18 dní později byla započata oprava do vystavovatelného stavu.

Město Česká Lípa v roce 2022 podpořilo opravu parní lokomotivy 498.112 do vystavovatelného stavu formou dotace částkou ve výši 100 000 Kč. Částka byla použita na výrobu nových vzduchojemů.

Fotogalerie

Parní lokomotiva 498.112 „Albatros“

Další vozy z kategorie

Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“

Zobrazit

Motorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“

Zobrazit

Motorový vůz M 131.105 „Hurvínek“

Zobrazit

Motorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“

Zobrazit

Motorový vůz M 240.0100 „Singrovka“

Zobrazit

Motorový vůz M 262.076 „Kredenc“

Zobrazit

Parní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 313.432 „Matylda“

Zobrazit

Parní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“

Zobrazit

Parní lokomotiva 414.096 „Heligón“

Zobrazit

Parní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“

Zobrazit

Parní lokomotiva 477.043 „Papoušek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.022 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 534.0323 „Kremák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 556.0271 „Štokr“

Zobrazit

Salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka

Zobrazit