Parní lokomotiva 313.432 „Matylda“
Pro specifické potřeby provozu na soukromých místních drahách ve východní a severní části Čech bylo vyrobeno mezi lety 1890 a 1909 celkem 35 třínápravových tendrovek. Jedním z výrobců byla i První českomoravská v Libni.
vozidlo | parní lokomotiva |
---|---|
označení | 313.432 |
typ vozidla | C |
určení | lokálky |
majitel | České dráhy |
stav | neprovozní |
přezdívka | Matylda |
rok výroby | 1904 |
výrobce | První Českomoravská továrna na stroje v Praze, Praha |
maximální rychlost | 45 km/h |
indikovaný výkon | 280 kW |
služební hmotnost | 39,6 t |
průměr hnacích dvojkolí | 930 mm |
Provozní vozidla u ČD
-
Tratě v severovýchodní oblasti české části monarchie byly typické především náročnými sklonovými poměry. Nově dodávané tendrovky měly dvojčitý parní stroj a vnější rozvod Allan-Trick. Pojezd byl robustní, uhelný prostor byl tvořen dvěma kapsami v zadních rozích budky a vodojemy se nacházely před budkou podél kotle. Rakouské státní dráhy převzaly všech 35 kusů a označily je řadou 162. Po vzniku ČSD přešlo do jejich služeb už jen 33 lokomotiv a byla jim přidělena řada 313.4. Do roku 1938 nebyl vyřazen ani jeden stroj a všechny zůstaly také v provozu na svých původních tratích. Po odtržení pohraničí je převzaly Německé říšské dráhy a také je nechaly na svých místech. Až do začátku 50. let nebyly nijak modernizovány a tak začíná jejich postupné vyřazování a taky odprodej do vlečkového provozu. Stroj 313.432 byl v provozu u Rakouských státních drah a roku 1918 jej převzaly ČSD. Po roce 1945 přešel do vlečkového provozu na Moravu a po jeho ukončení ho získalo depo Ostrava. Byl znovu zprovozněn na krátké období v roce 1977, pak znovu odstaven a opětně zprovozněn koncem 80. let.
Další vozy z kategorie
Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“
ZobrazitMotorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“
ZobrazitMotorový vůz M 131.105 „Hurvínek“
ZobrazitMotorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“
ZobrazitMotorový vůz M 240.0100 „Singrovka“
ZobrazitMotorový vůz M 262.076 „Kredenc“
ZobrazitParní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“
ZobrazitParní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“
ZobrazitParní lokomotiva 414.096 „Heligón“
ZobrazitParní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“
ZobrazitParní lokomotiva 477.043 „Papoušek“
ZobrazitParní lokomotiva 498.022 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 498.112 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“
ZobrazitParní lokomotiva 534.0323 „Kremák“
ZobrazitParní lokomotiva 556.0271 „Štokr“
ZobrazitSalonní vůz prezidenta T. G. Masaryka
Zobrazit