Parní lokomotiva 313.432 „Matylda“

Pro specifické potřeby provozu na soukromých místních drahách ve východní a severní části Čech bylo vyrobeno mezi lety 1890 a 1909 celkem 35 třínápravových tendrovek. Jedním z výrobců byla i První českomoravská v Libni.

vozidlo parní lokomotiva
parní lokomotiva
označení 313.432
typ vozidla C
určení lokálky
majitel České dráhy
stav neprovozní
přezdívka Matylda
rok výroby 1904
výrobce První Českomoravská továrna na stroje v Praze, Praha
maximální rychlost 45 km/h
indikovaný výkon 280 kW
služební hmotnost 39,6 t
průměr hnacích dvojkolí 930 mm

Provozní vozidla u ČD

-

Tratě v severovýchodní oblasti české části monarchie byly typické především náročnými sklonovými poměry. Nově dodávané tendrovky měly dvojčitý parní stroj a vnější rozvod Allan-Trick. Pojezd byl robustní, uhelný prostor byl tvořen dvěma kapsami v zadních rozích budky a vodojemy se nacházely před budkou podél kotle. Rakouské státní dráhy převzaly všech 35 kusů a označily je řadou 162. Po vzniku ČSD přešlo do jejich služeb už jen 33 lokomotiv a byla jim přidělena řada 313.4. Do roku 1938 nebyl vyřazen ani jeden stroj a všechny zůstaly také v provozu na svých původních tratích. Po odtržení pohraničí je převzaly Německé říšské dráhy a také je nechaly na svých místech. Až do začátku 50. let nebyly nijak modernizovány a tak začíná jejich postupné vyřazování a taky odprodej do vlečkového provozu. Stroj 313.432 byl v provozu u Rakouských státních drah a roku 1918 jej převzaly ČSD. Po roce 1945 přešel do vlečkového provozu na Moravu a po jeho ukončení ho získalo depo Ostrava. Byl znovu zprovozněn na krátké období v roce 1977, pak znovu odstaven a opětně zprovozněn koncem 80. let.

Fotogalerie

Parní lokomotiva 313.432 MatyldaParní lokomotiva 313.432 MatyldaParní lokomotiva 313.432 Matylda

Další vozy z kategorie

Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“

Zobrazit

Motorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“

Zobrazit

Motorový vůz M 131.105 „Hurvínek“

Zobrazit

Motorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“

Zobrazit

Motorový vůz M 240.0100 „Singrovka“

Zobrazit

Motorový vůz M 262.076 „Kredenc“

Zobrazit

Parní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“

Zobrazit

Parní lokomotiva 414.096 „Heligón“

Zobrazit

Parní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“

Zobrazit

Parní lokomotiva 477.043 „Papoušek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.022 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.112 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 534.0323 „Kremák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 556.0271 „Štokr“

Zobrazit

Salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka

Zobrazit