Motorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“
Jedním z prvních typů motorových lokomotiv sériově vyráběných v ČKD Praha byla řada T 211.0. Byly to stroje určené pro lehkou traťovou službu a lehký posun v malých stanicích, depech i průmyslových závodech.
vozidlo | motorová lokomotiva |
---|---|
označení | T211.0101 (700 101-9) |
typ vozidla | B |
určení | posun |
majitel | České dráhy |
stav | provozní |
přezdívka | Prasátko |
rok výroby | 1960 |
výrobce | ČKD Praha |
maximální rychlost | 40 km/h |
trvalý výkon | 121 kW |
přenos výkonu | mechanický |
služební hmotnost | 22 t |
průměr hnacích dvojkolí | 1000 mm |
Provozní vozidla u ČD
T 211.0101 – Bezdružice
T 212.0001 – Lužná u Rakovníka
T 212.0062 – Olomouc
T 212.0069 – Lužná u Rakovníka
T 212.1050 – Valašské Meziříčí
V letech 1957 až 1962 ČKD Praha vyrobila celkem 824 strojů tohoto typu. Jedná se o dvounápravovou kapotovou lokomotivu s koncovou kabinou strojvedoucího. Pohon tvoří vzduchem chlazený dvanáctiválcový vidlicový naftový motor Tatra s přímým vstřikem paliva (známý z nákladních automobilů) a čtyřstupňová pneumaticky ovládaná synchronizovaná mechanická převodovka ČKD, která je obdobou principu Mylius. Točivý moment je na dvojkolí přenášen pomocí kloubových hřídelů a nápravových převodovek. Výrobce měl s tímto typem i exportní úspěchy (např. Egypt, Irák, Polsko, Rumunsko a další), což bylo opodstatněné s ohledem na jejich přednosti – snadnou obsluhu a údržbu, zimní provoz usnadněný vzduchem chlazeným motorem a v porovnání s parní trakcí okamžitá pohotovost k službě. Z vyrobeného množství převzalo ČSD 167 kusů, ostatní byly pro průmysl nebo na vývoz. Pro náš průmysl bylo dodáno i 10 kusů rozchodu 900 mm, pro vývoz byly vyrobeny i širokorozchodné verze - do SSSR rozchodu 1524 mm a do Indie rozchodu 1676 mm. V současnosti řadu z nich provozují i různé spolky a muzeální železnice.
Další vozy z kategorie
Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“
ZobrazitMotorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“
ZobrazitMotorový vůz M 131.105 „Hurvínek“
ZobrazitMotorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“
ZobrazitMotorový vůz M 240.0100 „Singrovka“
ZobrazitMotorový vůz M 262.076 „Kredenc“
ZobrazitParní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“
ZobrazitParní lokomotiva 313.432 „Matylda“
ZobrazitParní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“
ZobrazitParní lokomotiva 414.096 „Heligón“
ZobrazitParní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“
ZobrazitParní lokomotiva 477.043 „Papoušek“
ZobrazitParní lokomotiva 498.022 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 498.112 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“
ZobrazitParní lokomotiva 534.0323 „Kremák“
ZobrazitParní lokomotiva 556.0271 „Štokr“
ZobrazitSalonní vůz prezidenta T. G. Masaryka
Zobrazit