Motorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“

Jedním z prvních typů motorových lokomotiv sériově vyráběných v ČKD Praha byla řada T 211.0. Byly to stroje určené pro lehkou traťovou službu a lehký posun v malých stanicích, depech i průmyslových závodech.

vozidlo motorová lokomotiva
motorová lokomotiva
označení T211.0101
(700 101-9)
typ vozidla B
určení posun
majitel České dráhy
stav provozní
přezdívka Prasátko
rok výroby 1960
výrobce ČKD Praha
maximální rychlost 40 km/h
trvalý výkon 121 kW
přenos výkonu mechanický
služební hmotnost 22 t
průměr hnacích dvojkolí 1000 mm

Provozní vozidla u ČD

T 211.0101 – Bezdružice

T 212.0001 – Lužná u Rakovníka

T 212.0062 – Olomouc

T 212.0069 – Lužná u Rakovníka

T 212.1050 – Valašské Meziříčí

V letech 1957 až 1962 ČKD Praha vyrobila celkem 824 strojů tohoto typu. Jedná se o dvounápravovou kapotovou lokomotivu s koncovou kabinou strojvedoucího. Pohon tvoří vzduchem chlazený dvanáctiválcový vidlicový naftový motor Tatra s přímým vstřikem paliva (známý z nákladních automobilů) a čtyřstupňová pneumaticky ovládaná synchronizovaná mechanická převodovka ČKD, která je obdobou principu Mylius. Točivý moment je na dvojkolí přenášen pomocí kloubových hřídelů a nápravových převodovek. Výrobce měl s tímto typem i exportní úspěchy (např. Egypt, Irák, Polsko, Rumunsko a další), což bylo opodstatněné s ohledem na jejich přednosti – snadnou obsluhu a údržbu, zimní provoz usnadněný vzduchem chlazeným motorem a v porovnání s parní trakcí okamžitá pohotovost k službě. Z vyrobeného množství převzalo ČSD 167 kusů, ostatní byly pro průmysl nebo na vývoz. Pro náš průmysl bylo dodáno i 10 kusů rozchodu 900 mm, pro vývoz byly vyrobeny i širokorozchodné verze - do SSSR rozchodu 1524 mm a do Indie rozchodu 1676 mm. V současnosti řadu z nich provozují i různé spolky a muzeální železnice.

Fotogalerie

Motorová lokomotiva T 211.0101 Prasátko

Další vozy z kategorie

Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“

Zobrazit

Motorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“

Zobrazit

Motorový vůz M 131.105 „Hurvínek“

Zobrazit

Motorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“

Zobrazit

Motorový vůz M 240.0100 „Singrovka“

Zobrazit

Motorový vůz M 262.076 „Kredenc“

Zobrazit

Parní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 313.432 „Matylda“

Zobrazit

Parní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“

Zobrazit

Parní lokomotiva 414.096 „Heligón“

Zobrazit

Parní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“

Zobrazit

Parní lokomotiva 477.043 „Papoušek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.022 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.112 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 534.0323 „Kremák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 556.0271 „Štokr“

Zobrazit

Salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka

Zobrazit