Motorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“
Základní kámen rozsáhlejší motorizace u ČSD položila lokomotiva řady T 435.0, odvozená z prototypů T 434.0 a vyráběná v ČKD Praha od roku 1958. Vyrobeno bylo celkem 287 strojů, pro ČSD jich bylo určeno 150.
vozidlo | motorová lokomotiva |
---|---|
označení | T 435.0058 (720 058-7) |
typ vozidla | Bo'Bo' |
určení | posun a nákladní vlaky |
majitel | České dráhy |
stav | provozní |
přezdívka | Hektor |
rok výroby | 1960 |
výrobce | ČKD Praha |
maximální rychlost | 60 km/h |
trvalý výkon | 551 kW |
přenos výkonu | elektrický stejnosměrný |
služební hmotnost | 61 t |
průměr hnacích dvojkolí | 1000 mm |
Provozní vozidla u ČD
T 435.0040 – Hradec Králové
T 435.0058 – Lužná u Rakovníka
T 435.0111 – Tanvald
T 435.0139 – Lužná u Rakovníka
T 435.0145 – Cheb
Lokomotiva je kapotová s koncovou kabinou strojvedoucího, před kabinou je strojovna se spalovacím motorem 6 S 310 DR a trakčním generátorem, následuje blok chlazení a v čele kapoty je umístěn kompresor. Původně byly použity pensylvánské podvozky, ale kvůli jejich tvrdému chodu byly vyvinuty nové tzv. „kývačkové“ podvozky, kdy je dvojkolí vedeno kyvnými rameny a vypružení je výhradně šroubovými pružinami. Toto řešení se osvědčilo a tak poslední čtvrtá série měla již tyto podvozky. Výrobce měl s těmito stroji i exportní úspěch a dodával je do Albánie, Iráku a také NDR, kde krom DR je odebíraly i průmyslové závody pro posun ve svých areálech. V roce 1988 dostaly lokomotivy nové označení řadou 720, která od roku 1995 platí i pro stroje z průmyslu. V současnosti již není v pravidelném provozu u ČD žádný tento stroj, ale 5 jich bylo zachováno pro historické jízdy. Dva stroje jsou v majetku NTM Praha a několik jich vlastní soukromé firmy nebo spolky. Lokomotiva T 435.0058 byla od roku 1988 přidělená Správě dopravní cesty a sloužila proto hlavně na pracovních vlacích. Od roku 2006 je pak muzejním exponátem.
Další vozy z kategorie
Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“
ZobrazitMotorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“
ZobrazitMotorový vůz M 131.105 „Hurvínek“
ZobrazitMotorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“
ZobrazitMotorový vůz M 240.0100 „Singrovka“
ZobrazitMotorový vůz M 262.076 „Kredenc“
ZobrazitParní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“
ZobrazitParní lokomotiva 313.432 „Matylda“
ZobrazitParní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“
ZobrazitParní lokomotiva 414.096 „Heligón“
ZobrazitParní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“
ZobrazitParní lokomotiva 477.043 „Papoušek“
ZobrazitParní lokomotiva 498.022 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 498.112 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“
ZobrazitParní lokomotiva 534.0323 „Kremák“
ZobrazitParní lokomotiva 556.0271 „Štokr“
ZobrazitSalonní vůz prezidenta T. G. Masaryka
Zobrazit