Elektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“
Na základě zkušeností s provozem prototypu E 669.002 vyrobila Škoda Plzeň dvě série šestinápravových elektrických lokomotiv s označením E 669.1. Byly určeny především pro nákladní dopravu.
vozidlo | elektrická lokomotiva |
---|---|
označení | E 669.101 (181 001–9) |
typ vozidla | Co'Co' |
určení | nákladní vlaky |
majitel | České dráhy |
stav | neprovozní |
přezdívka | Šestikolák |
rok výroby | 1961 |
výrobce | Škoda Plzeň |
výrobní číslo | 4235 |
maximální rychlost | 90 km/h |
indikovaný výkon | 1. série 2 610 kW 2. série 2 790 kW |
soustava | 3000 V stejnosměrných |
regulace | odporová |
služební hmotnost | 124,2 t |
průměr hnacích dvojkolí | 1250 mm |
Provozní vozidla u ČD
-
Pohon dvojkolí je řešen stejnosměrnými sériovými tlapovými trakčními motory a to u první série 80 kusů s trvalým výkonem 435 kW a u druhé série 70 kusů o výkonu 465 kW. Podvozky jsou pro natáčení v oblouku spojeny příčnou vazbou. Skříň byla řešena rozdílně od prototypů jako uzavřená, tedy bez žaluzií na jedné bočnici a vzduch k chlazení elektrovýzbroje byl nasáván otvory ve střeše. Regulace výkonu je odporová, odporníky litinové se stykači spínanými společným elektropneumatickým motorem. Konstrukce byla úspěšná i exportně, v úpravě na široký rozchod byla v mnoha zdokonalených sériích vyráběna pro SSSR a to až do roku 1976 a dosažení 1 062 kusů.
U ČSD nesla tato řada podstatný díl nákladní dopravy na hlavním tahu a proto byla nasazena nejprve do dep Spišská Nová Ves a Žilina, později i do Košic a České Třebové. Postupně však byla soustředěna do Č. Třebové a Ostravy. Několik desítek strojů bylo pronajato soukromým společnostem do Polska. Lokomotiva E 669.101 prošla v roce 2000 hlavní opravou, v pravidelném provozu sloužila do konce roku 2004 a ujela celkem 3 835 000 km.
Další vozy z kategorie
Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“
ZobrazitMotorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“
ZobrazitMotorový vůz M 131.105 „Hurvínek“
ZobrazitMotorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“
ZobrazitMotorový vůz M 240.0100 „Singrovka“
ZobrazitMotorový vůz M 262.076 „Kredenc“
ZobrazitParní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“
ZobrazitParní lokomotiva 313.432 „Matylda“
ZobrazitParní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“
ZobrazitParní lokomotiva 414.096 „Heligón“
ZobrazitParní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“
ZobrazitParní lokomotiva 477.043 „Papoušek“
ZobrazitParní lokomotiva 498.022 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 498.112 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“
ZobrazitParní lokomotiva 534.0323 „Kremák“
ZobrazitParní lokomotiva 556.0271 „Štokr“
ZobrazitSalonní vůz prezidenta T. G. Masaryka
Zobrazit