Elektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“

Na základě zkušeností s provozem prototypu E 669.002 vyrobila Škoda Plzeň dvě série šestinápravových elektrických lokomotiv s označením E 669.1. Byly určeny především pro nákladní dopravu.

vozidlo elektrická lokomotiva
elektrická lokomotiva
označení E 669.101
(181 001–9)
typ vozidla Co'Co'
určení nákladní vlaky
majitel České dráhy
stav neprovozní
přezdívka Šestikolák
rok výroby 1961
výrobce Škoda Plzeň
výrobní číslo 4235
maximální rychlost 90 km/h
indikovaný výkon 1. série 2 610 kW
2. série 2 790 kW
soustava 3000 V stejnosměrných
regulace odporová
služební hmotnost 124,2 t
průměr hnacích dvojkolí 1250 mm

Virtuální prohlídka

Provozní vozidla u ČD

-

Pohon dvojkolí je řešen stejnosměrnými sériovými tlapovými trakčními motory a to u první série 80 kusů s trvalým výkonem 435 kW a u druhé série 70 kusů o výkonu 465 kW. Podvozky jsou pro natáčení v oblouku spojeny příčnou vazbou. Skříň byla řešena rozdílně od prototypů jako uzavřená, tedy bez žaluzií na jedné bočnici a vzduch k chlazení elektrovýzbroje byl nasáván otvory ve střeše. Regulace výkonu je odporová, odporníky litinové se stykači spínanými společným elektropneumatickým motorem. Konstrukce byla úspěšná i exportně, v úpravě na široký rozchod byla v mnoha zdokonalených sériích vyráběna pro SSSR a to až do roku 1976 a dosažení 1 062 kusů.

U ČSD nesla tato řada podstatný díl nákladní dopravy na hlavním tahu a proto byla nasazena nejprve do dep Spišská Nová Ves a Žilina, později i do Košic a České Třebové. Postupně však byla soustředěna do Č. Třebové a Ostravy. Několik desítek strojů bylo pronajato soukromým společnostem do Polska. Lokomotiva E 669.101 prošla v roce 2000 hlavní opravou, v pravidelném provozu sloužila do konce roku 2004 a ujela celkem 3 835 000 km.

Fotogalerie

Elektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“Elektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“

Další vozy z kategorie

Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“

Zobrazit

Motorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“

Zobrazit

Motorový vůz M 131.105 „Hurvínek“

Zobrazit

Motorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“

Zobrazit

Motorový vůz M 240.0100 „Singrovka“

Zobrazit

Motorový vůz M 262.076 „Kredenc“

Zobrazit

Parní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 313.432 „Matylda“

Zobrazit

Parní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“

Zobrazit

Parní lokomotiva 414.096 „Heligón“

Zobrazit

Parní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“

Zobrazit

Parní lokomotiva 477.043 „Papoušek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.022 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.112 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 534.0323 „Kremák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 556.0271 „Štokr“

Zobrazit

Salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka

Zobrazit