Elektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“
Tato lokomotiva jako prototyp byla první s bezlicenční konstrukcí podvozků. Měla stejnou skříň s řadou E 499.0, tedy se šesti kruhovými okny v každé bočnici. Další sériové stroje měly již po čtyřech hranatých oknech.
vozidlo | elektrická lokomotiva |
---|---|
označení | E 499.101 (141 001 – 8) |
typ vozidla | Bo'Bo' |
určení | univerzální |
majitel | České dráhy |
stav | neprovozní |
přezdívka | Bobina |
rok výroby | 1957 |
výrobce | Škoda Plzeň |
výrobní číslo | 3393 |
maximální rychlost | 120 km/h |
indikovaný výkon | 2032 kW |
soustava | 3000 V stejnosměrných |
regulace | odporová |
služební hmotnost | 84 t |
průměr hnacích dvojkolí | 1250 mm |
Provozní vozidla u ČD
-
Po provozním ověření prototypu byla zahájena sériová výroba. V elektrické části je tato řada téměř shodná s předcházející řadou E 499.0. Konstrukce podvozků jako u prototypu však použita nebyla, stavěné stroje měly listové pružnice v obou stupních vypružení. K přenosu otáčivého momentu z trakčního motoru na dvojkolí bylo místo lamelové spojky Sécheron použito nového škodováckého patentu – kloubových spojek ŠKODA-Chadži. Ve dvou sériích nakonec bylo vyrobeno celkem 61 lokomotiv. V širokorozchodném provedení byla dodána také do SSSR pod označením ČS 3 v počtu 87 kusů a v normálně rozchodném provedení také 30 strojů s označením EU 05 do Polska.
Po vyrobení byly nasazeny jen v depech české části republiky a tak po řadě E 499.0 převzaly podstatnou část rychlíkové vozby z Prahy až na východní konec Československa. Jelikož se jedná o univerzální lokomotivu, byla provozována nejen v rychlíkové vozbě, ale i při vozbě osobních vlaků a také rychlých nákladních vlaků. V současnosti zbývá u ČD již jen 9 strojů, v letech 2008/9 jich bylo 6 prodáno na Slovensko a 4 do Polska.
Další vozy z kategorie
Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“
ZobrazitMotorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“
ZobrazitMotorový vůz M 131.105 „Hurvínek“
ZobrazitMotorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“
ZobrazitMotorový vůz M 240.0100 „Singrovka“
ZobrazitMotorový vůz M 262.076 „Kredenc“
ZobrazitParní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“
ZobrazitParní lokomotiva 313.432 „Matylda“
ZobrazitParní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“
ZobrazitParní lokomotiva 414.096 „Heligón“
ZobrazitParní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“
ZobrazitParní lokomotiva 477.043 „Papoušek“
ZobrazitParní lokomotiva 498.022 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 498.112 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“
ZobrazitParní lokomotiva 534.0323 „Kremák“
ZobrazitParní lokomotiva 556.0271 „Štokr“
ZobrazitSalonní vůz prezidenta T. G. Masaryka
Zobrazit