Elektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“

Tato lokomotiva jako prototyp byla první s bezlicenční konstrukcí podvozků. Měla stejnou skříň s řadou E 499.0, tedy se šesti kruhovými okny v každé bočnici. Další sériové stroje měly již po čtyřech hranatých oknech.

vozidlo elektrická lokomotiva
elektrická lokomotiva
označení E 499.101
(141 001 – 8)
typ vozidla Bo'Bo'
určení univerzální
majitel České dráhy
stav neprovozní
přezdívka Bobina
rok výroby 1957
výrobce Škoda Plzeň
výrobní číslo 3393
maximální rychlost 120 km/h
indikovaný výkon 2032 kW
soustava 3000 V stejnosměrných
regulace odporová
služební hmotnost 84 t
průměr hnacích dvojkolí 1250 mm

Virtuální prohlídka

Provozní vozidla u ČD

-

Po provozním ověření prototypu byla zahájena sériová výroba. V elektrické části je tato řada téměř shodná s předcházející řadou E 499.0. Konstrukce podvozků jako u prototypu však použita nebyla, stavěné stroje měly listové pružnice v obou stupních vypružení. K přenosu otáčivého momentu z trakčního motoru na dvojkolí bylo místo lamelové spojky Sécheron použito nového škodováckého patentu – kloubových spojek ŠKODA-Chadži. Ve dvou sériích nakonec bylo vyrobeno celkem 61 lokomotiv. V širokorozchodném provedení byla dodána také do SSSR pod označením ČS 3 v počtu 87 kusů a v normálně rozchodném provedení také 30 strojů s označením EU 05 do Polska.

Po vyrobení byly nasazeny jen v depech české části republiky a tak po řadě E 499.0 převzaly podstatnou část rychlíkové vozby z Prahy až na východní konec Československa. Jelikož se jedná o univerzální lokomotivu, byla provozována nejen v rychlíkové vozbě, ale i při vozbě osobních vlaků a také rychlých nákladních vlaků. V současnosti zbývá u ČD již jen 9 strojů, v letech 2008/9 jich bylo 6 prodáno na Slovensko a 4 do Polska.

Fotogalerie

Elektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“Elektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“

Další vozy z kategorie

Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“

Zobrazit

Motorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“

Zobrazit

Motorový vůz M 131.105 „Hurvínek“

Zobrazit

Motorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“

Zobrazit

Motorový vůz M 240.0100 „Singrovka“

Zobrazit

Motorový vůz M 262.076 „Kredenc“

Zobrazit

Parní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 313.432 „Matylda“

Zobrazit

Parní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“

Zobrazit

Parní lokomotiva 414.096 „Heligón“

Zobrazit

Parní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“

Zobrazit

Parní lokomotiva 477.043 „Papoušek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.022 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.112 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 534.0323 „Kremák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 556.0271 „Štokr“

Zobrazit

Salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka

Zobrazit