Parní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“
Lokomotiva byla vyrobena v roce 1931 v ČKD Praha pod výrobním číslem 1569. Konstrukčně vycházela z velmi zdařilých strojů řady Va, které byly původně objednány Společností Buštěhradské dráhy.
vozidlo | parní lokomotiva |
---|---|
označení | 524.1110 |
typ vozidla | 1'E1' |
určení | nákladní vlaky |
majitel | České dráhy |
stav | neprovozní |
přezdívka | Pětikolák |
rok výroby | 1931 |
výrobce | ČKD Praha |
maximální rychlost | 55 km/h |
indikovaný výkon | 935 kW |
služební hmotnost | 97,8 t |
průměr hnacích dvojkolí | 1308 mm |
Provozní vozidla u ČD
-
Řada 524.1 patří mezi typicky československé parní lokomotivy. Byly objednány Společností Buštěhradské dráhy pro nákladní dopravu na jejích sklonově náročných tratích. Do provozu přišly počátkem roku 1918 a velmi se osvědčily. Proto jejich další výrobu objednávaly i ČSD a v lokomotivkách v Praze i Plzni bylo do roku 1938 vyrobeno celkových 129 strojů. Sloužily na náročných tratích v českém pohraničí a na slezském úseku Košicko-Bohumínksé dráhy a také ve Zvolenu na středním Slovensku a pod Tatrami na štrbské rampě. První byly vyřazeny až po příchodu motorových lokomotiv v letech 1969-71 a poslední dosloužily až na samém konci parního provozu v r. 1980. Stroj 524.1110 byl prakticky celé své provozní nasazení umístěn ve výtopně v České Lípě, kde byl v roce 1980 i zrušen. Díky místním nadšencům se jej podařilo zachránit před sešrotováním a v roce 1991 byl opět uveden do provozu. V roce 2017 byl převezen do Lužné a je zde nyní prezentován ve sbírce parních lokomotiv.
Další vozy z kategorie
Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“
ZobrazitMotorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“
ZobrazitMotorový vůz M 131.105 „Hurvínek“
ZobrazitMotorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“
ZobrazitMotorový vůz M 240.0100 „Singrovka“
ZobrazitMotorový vůz M 262.076 „Kredenc“
ZobrazitParní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“
ZobrazitParní lokomotiva 313.432 „Matylda“
ZobrazitParní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“
ZobrazitParní lokomotiva 414.096 „Heligón“
ZobrazitParní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“
ZobrazitParní lokomotiva 477.043 „Papoušek“
ZobrazitParní lokomotiva 498.022 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 498.112 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 534.0323 „Kremák“
ZobrazitParní lokomotiva 556.0271 „Štokr“
ZobrazitSalonní vůz prezidenta T. G. Masaryka
Zobrazit