Parní lokomotiva 498.022 „Albatros“
Rychlíkové lokomotivy 498.022 byly jedny z nejhezčích parních lokomotiv u nás. Zásluhu na tom má akademický malíř Vilém Kreibich, který navrhl jejich vzhledové řešení a také barevné provedení.
vozidlo | parní lokomotiva |
---|---|
označení | 498.022 |
typ vozidla | 2'D1' |
určení | rychlíky |
majitel | České dráhy |
stav | neprovozní |
přezdívka | Albatros |
rok výroby | 1947 |
výrobce | Škoda Plzeň |
maximální rychlost | 120 km/h |
indikovaný výkon | 1600 kW |
služební hmotnost | 106,1 t |
průměr hnacích dvojkolí | 1830 mm |
Provozní vozidla u ČD
-
Nedostatek rychlíkových lokomotiv po 2. světové válce řešily Československé státní dráhy nejen urychlenou výrobou strojů 486.0 navazujících na předválečné dodávky, ale také objednáním technicky vyspělejších lokomotiv. Mezi lety 1946 až 1947 pak dodala Škoda Plzeň sérii 40 kusů lokomotiv 498.0. Byly na nich použity nejnovější poznatky z konstrukce parních lokomotiv nejen ve světě, především ve Francii a USA, ale také vlastní zkušenosti z výroby lokomotiv 399.0 pro Litevské dráhy v roce 1939. Mají trojčitý parní stroj, trámcový rám z válcované oceli, valivá ložiska na běhounech i tendru, ovládání rozvodu pomocí servomotoru a topeniště kotle opatřené třemi varnými trubkami. Nejprve byly nasazeny na nejdůležitějších tratích v depech Praha Masarykovo, Přerov a Bohumín, později přecházejí i do dalších výtopen v Bratislavě, Leopoldově, Plzni, Děčíně a Táboře. Stroj 498.022 byl zrušen roku 1976. Začlenění do skanzenu lokomotiv v České Třebové se nakonec neuskutečnilo, a tak byl převezen do depa Praha Libeň, kde byl díky kolektivu nadšenců v roce 1986 znovu zprovozněn.
Další vozy z kategorie
Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“
ZobrazitMotorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“
ZobrazitMotorový vůz M 131.105 „Hurvínek“
ZobrazitMotorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“
ZobrazitMotorový vůz M 240.0100 „Singrovka“
ZobrazitMotorový vůz M 262.076 „Kredenc“
ZobrazitParní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“
ZobrazitParní lokomotiva 313.432 „Matylda“
ZobrazitParní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“
ZobrazitParní lokomotiva 414.096 „Heligón“
ZobrazitParní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“
ZobrazitParní lokomotiva 477.043 „Papoušek“
ZobrazitParní lokomotiva 498.112 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“
ZobrazitParní lokomotiva 534.0323 „Kremák“
ZobrazitParní lokomotiva 556.0271 „Štokr“
ZobrazitSalonní vůz prezidenta T. G. Masaryka
Zobrazit