Motorový vůz M 262.076 „Kredenc“
Pokračováním motorizace osobní dopravy po 2. světové válce byl vývoj a výroba motorových vozů řady M 262.0. Šlo o vozidlo lehké konstrukce s elektrickým přenosem výkonu a přechodné i na tratě s méně únosným svrškem.
vozidlo | motorový vůz |
---|---|
označení | M 262.076 (830 076-6) |
typ vozidla | 2'Bo' |
určení | rychlíky a osobní vlaky |
majitel | České dráhy |
stav | provozní |
přezdívka | Kredenc |
rok výroby | 1953 |
výrobce | Tatra Studénka |
výrobní číslo | 52545 |
maximální rychlost | 90 km/h |
indikovaný výkon | 301 kW |
přenos výkonu | elektrický |
služební hmotnost | 43,1 t |
průměr hnacích dvojkolí | 920 mm |
Provozní vozidla u ČD
M 262.018 – Olomouc
M 262.043 – Louny
M 262.076 – Lužná u Rakovníka
M 262.090 – Louny
M 262.0154 – Česká Lípa
M 262.0159 – Česká Lípa
Motorový vůz společně vyvinuly a vyráběly firmy Královopolská (skříň), Tatra Smíchov (podvozky) a ČKD Praha (spalovací motor a elektrická výzbroj). Byl podvozkového uspořádání, přičemž hnací podvozek měl dva tlapově u-ložené trakční elektromotory a na druhém běžném podvozku byl na samostatném rámu vznětový vidlicový dvanáctiválcový motor pružně spojený s trakčním dynamem. Dvojkolí jsou v rámu podvozku vedena dvojicí kyvných ramen (tzv. ojniček) odpružených vodorovnými vinutými pružinami. Skříň je uvnitř členěna na dva oddíly pro cestující (56 + 24 míst) a dále na nástupní prostory a zavazadlový oddíl. Bylo vyrobeno pro ČSD celkem 250 kusů ve třech sériích v letech 1949 až 1960. V osobní dopravě se tyto vozy objevují na všech druzích výkonů od dálkových motorových rychlíků přes osobní až po smíšené vlaky. Přípojné vozy se používaly nejprve řady Bam (dříve Calm) a od roku 1958 po jejich výrobě vozy Balm a BFalm. V 80. letech se změnilo řadového označení na 830 a v té době dochází také k rekonstrukcím dosazením jiného spalovacího motoru, po nichž se označení mění na 831.
Další vozy z kategorie
Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“
ZobrazitMotorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“
ZobrazitMotorový vůz M 131.105 „Hurvínek“
ZobrazitMotorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“
ZobrazitMotorový vůz M 240.0100 „Singrovka“
ZobrazitParní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“
ZobrazitParní lokomotiva 313.432 „Matylda“
ZobrazitParní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“
ZobrazitParní lokomotiva 414.096 „Heligón“
ZobrazitParní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“
ZobrazitParní lokomotiva 477.043 „Papoušek“
ZobrazitParní lokomotiva 498.022 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 498.112 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“
ZobrazitParní lokomotiva 534.0323 „Kremák“
ZobrazitParní lokomotiva 556.0271 „Štokr“
ZobrazitSalonní vůz prezidenta T. G. Masaryka
Zobrazit