Motorový vůz M 262.076 „Kredenc“

Pokračováním motorizace osobní dopravy po 2. světové válce byl vývoj a výroba motorových vozů řady M 262.0. Šlo o vozidlo lehké konstrukce s elektrickým přenosem výkonu a přechodné i na tratě s méně únosným svrškem.

vozidlo motorový vůz
motorový vůz
označení M 262.076
(830 076-6)
typ vozidla 2'Bo'
určení rychlíky a osobní vlaky
majitel České dráhy
stav provozní
přezdívka Kredenc
rok výroby 1953
výrobce Tatra Studénka
výrobní číslo 52545
maximální rychlost 90 km/h
indikovaný výkon 301 kW
přenos výkonu elektrický
služební hmotnost 43,1 t
průměr hnacích dvojkolí 920 mm

Virtuální prohlídka

Provozní vozidla u ČD

M 262.018 – Olomouc

M 262.043 – Louny

M 262.076 – Lužná u Rakovníka

M 262.090 – Louny

M 262.0154 – Česká Lípa

M 262.0159 – Česká Lípa

Motorový vůz společně vyvinuly a vyráběly firmy Královopolská (skříň), Tatra Smíchov (podvozky) a ČKD Praha (spalovací motor a elektrická výzbroj). Byl podvozkového uspořádání, přičemž hnací podvozek měl dva tlapově u-ložené trakční elektromotory a na druhém běžném podvozku byl na samostatném rámu vznětový vidlicový dvanáctiválcový motor pružně spojený s trakčním dynamem. Dvojkolí jsou v rámu podvozku vedena dvojicí kyvných ramen (tzv. ojniček) odpružených vodorovnými vinutými pružinami. Skříň je uvnitř členěna na dva oddíly pro cestující (56 + 24 míst) a dále na nástupní prostory a zavazadlový oddíl. Bylo vyrobeno pro ČSD celkem 250 kusů ve třech sériích v letech 1949 až 1960. V osobní dopravě se tyto vozy objevují na všech druzích výkonů od dálkových motorových rychlíků přes osobní až po smíšené vlaky. Přípojné vozy se používaly nejprve řady Bam (dříve Calm) a od roku 1958 po jejich výrobě vozy Balm a BFalm. V 80. letech se změnilo řadového označení na 830 a v té době dochází také k rekonstrukcím dosazením jiného spalovacího motoru, po nichž se označení mění na 831.

Fotogalerie

Motorový vůz M 262.076 KredencMotorový vůz M 262.0 KredencMotorový vůz M 262.0 KredencMotorový vůz M 262.076 „Kredenc“

Další vozy z kategorie

Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“

Zobrazit

Motorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“

Zobrazit

Motorový vůz M 131.105 „Hurvínek“

Zobrazit

Motorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“

Zobrazit

Motorový vůz M 240.0100 „Singrovka“

Zobrazit

Parní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 313.432 „Matylda“

Zobrazit

Parní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“

Zobrazit

Parní lokomotiva 414.096 „Heligón“

Zobrazit

Parní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“

Zobrazit

Parní lokomotiva 477.043 „Papoušek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.022 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.112 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 534.0323 „Kremák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 556.0271 „Štokr“

Zobrazit

Salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka

Zobrazit