Salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka

Park salonních vozů ČSD pro přepravu vysokých státních činitelů, především prezidenta republiky, byl rozšířen o vůz, který byl darem k 80. narozeninám T.G. Masaryka. Železniční správě byl předán symbolicky v den jeho narozenin, 7.3.1930.

vozidlo osobní vůz
salonní vůz
označení Aza 80
majitel České dráhy
stav provozní
rok výroby 1930
výrobce Ringhofferovy závody a.s., Praha – Smíchov
uspořádání pojezdu čtyřnápravový podvozkový vůz
maximální rychlost 140 km/h
délka přes nárazníky 23 500 mm
vzdálenost otočných čepů 16 000 mm
rozvor podvozků 2 500 mm
hmotnost 56 t
průměr dvojkolí 1 000 mm

Virtuální prohlídka

Provozní vozidla u ČD

Aza 80 – Lužná u Rakovníka

Park salonních vozů ČSD byl v meziválečném období velmi skromný. Proto bylo rozhodnuto k životnímu jubileu T.G. Masaryka vyrobit vůz, který by byl reprezentantem československé železniční techniky a důstojným dopravním prostředkem prvního muže státu. Zakázka byla objednána u Ringhofferových závodů, které si byly vědomé výjimečnosti tohoto úkolu a proto konstrukci i výrobě věnovaly nevšední péči. Půdorysný rozvrh i architektura jednotlivých interiérů byla řešena ve spolupráci s architektem Albertem Jonášem. Vůz se tak stal vizitkou vysokého uměleckého vkusu té doby. Moderně byla řešena i technická část. Jako první u ČSD měl celokovovou skříň a pensylvánské podvozky. Vykazoval proto velice klidný chod a byl způsobilý jet rychlostí 140 km/h. Skříň byla i dokonale tepelně a zvukově izolovaná.

Vůz byl využíván pro cesty prezidenta i jiných představitelů až do roku 1967, kdy byl vyřazen. Stal se ale technickou památkou. V roce 1991 prošel v ŽOS České Velenice revitalizací a vrátil se opět do příležitostného provozu. V roce 2014 byl přemístěn do Železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.

Fotogalerie

Salonní vůz Aza 80 T. G. MasarykaSalonní vůz Aza 80 T. G. MasarykaSalonní vůz Aza 80 T. G. MasarykaSalonní vůz Aza 80 T. G. MasarykaSalonní vůz Aza 80 T. G. Masaryka

Další vozy z kategorie

Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“

Zobrazit

Motorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“

Zobrazit

Motorový vůz M 131.105 „Hurvínek“

Zobrazit

Motorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“

Zobrazit

Motorový vůz M 240.0100 „Singrovka“

Zobrazit

Motorový vůz M 262.076 „Kredenc“

Zobrazit

Parní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 313.432 „Matylda“

Zobrazit

Parní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“

Zobrazit

Parní lokomotiva 414.096 „Heligón“

Zobrazit

Parní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“

Zobrazit

Parní lokomotiva 477.043 „Papoušek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.022 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.112 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 534.0323 „Kremák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 556.0271 „Štokr“

Zobrazit