Salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka
Park salonních vozů ČSD pro přepravu vysokých státních činitelů, především prezidenta republiky, byl rozšířen o vůz, který byl darem k 80. narozeninám T.G. Masaryka. Železniční správě byl předán symbolicky v den jeho narozenin, 7.3.1930.
vozidlo | salonní vůz |
---|---|
označení | Aza 80 |
majitel | České dráhy |
stav | provozní |
rok výroby | 1930 |
výrobce | Ringhofferovy závody a.s., Praha – Smíchov |
uspořádání pojezdu | čtyřnápravový podvozkový vůz |
maximální rychlost | 140 km/h |
délka přes nárazníky | 23 500 mm |
vzdálenost otočných čepů | 16 000 mm |
rozvor podvozků | 2 500 mm |
hmotnost | 56 t |
průměr dvojkolí | 1 000 mm |
Provozní vozidla u ČD
Aza 80 – Lužná u Rakovníka
Park salonních vozů ČSD byl v meziválečném období velmi skromný. Proto bylo rozhodnuto k životnímu jubileu T.G. Masaryka vyrobit vůz, který by byl reprezentantem československé železniční techniky a důstojným dopravním prostředkem prvního muže státu. Zakázka byla objednána u Ringhofferových závodů, které si byly vědomé výjimečnosti tohoto úkolu a proto konstrukci i výrobě věnovaly nevšední péči. Půdorysný rozvrh i architektura jednotlivých interiérů byla řešena ve spolupráci s architektem Albertem Jonášem. Vůz se tak stal vizitkou vysokého uměleckého vkusu té doby. Moderně byla řešena i technická část. Jako první u ČSD měl celokovovou skříň a pensylvánské podvozky. Vykazoval proto velice klidný chod a byl způsobilý jet rychlostí 140 km/h. Skříň byla i dokonale tepelně a zvukově izolovaná.
Vůz byl využíván pro cesty prezidenta i jiných představitelů až do roku 1967, kdy byl vyřazen. Stal se ale technickou památkou. V roce 1991 prošel v ŽOS České Velenice revitalizací a vrátil se opět do příležitostného provozu. V roce 2014 byl přemístěn do Železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.
Další vozy z kategorie
Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“
ZobrazitMotorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“
ZobrazitMotorový vůz M 131.105 „Hurvínek“
ZobrazitMotorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“
ZobrazitMotorový vůz M 240.0100 „Singrovka“
ZobrazitMotorový vůz M 262.076 „Kredenc“
ZobrazitParní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“
ZobrazitParní lokomotiva 313.432 „Matylda“
ZobrazitParní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“
ZobrazitParní lokomotiva 414.096 „Heligón“
ZobrazitParní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“
ZobrazitParní lokomotiva 477.043 „Papoušek“
ZobrazitParní lokomotiva 498.022 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 498.112 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“
ZobrazitParní lokomotiva 534.0323 „Kremák“
ZobrazitParní lokomotiva 556.0271 „Štokr“
Zobrazit