Motorový vůz M 131.105 „Hurvínek“

Pro poválečnou obnovu parku motorových vozů pro vedlejší tratě objednaly ČSD v roce 1946 v Tatře Kopřivnice nový typ dvounápravového motorového vozu s mechanickým přenosem výkonu. Byl označen jako řada M 131.1.

vozidlo motorový vůz
motorový vůz
označení M 131.105
typ vozidla A1
určení osobní vlaky
majitel České dráhy
stav provozní
přezdívka Hurvínek
rok výroby 1948
výrobce Tatra Kopřivnice
výrobní číslo 66313
maximální rychlost 60 km/h
indikovaný výkon 114 kW
přenos výkonu mechanický
služební hmotnost 16,6 t
průměr hnacích dvojkolí 880 mm

Virtuální prohlídka

Provozní vozidla u ČD

M 131.101 – Šumperk, vozidlo NTM

M 131.105 – Lužná u Rakovníka (v opravě)

M 131.118 – Cheb

M 131.1130 – Česká Lípa

M 131.1133 – Pardubice

M 131.1228 – Pardubice

M 131.1448 – Veselí nad Moravou

M 131.1463 – Lužná u Rakovníka (v opravě)

M 131.1487 – Lužná u Rakovníka (v opravě)

M 131.1515 – Bezdružice

logo NTM

První vůz byl dodán v červnu 1948 a sériová výroba byla zahájena ještě v témže roce. Po vyrobení 40 kusů byla výroba ostatních přesunuta také do Vagónky Tatra Studénka. Od obou výrobců bylo nakonec pro ČSD dodáno 549 kusů. Vůz má čtyřdveřovou osmibokou skříň se zužujícími se představky. V obou představcích jsou nástupní plošiny a čelní stanoviště strojvedoucího a vlakvedoucího. V oddíle pro cestující je 48 míst k sezení v uspořádání 4+1. Pohon vozu tvoří spalovací motor TATRA T 301, odvozený z úspěšných motorů T 111. Je to dvanáctiválcový vzduchem chlazený motor s válci do „V“. Kroutící moment je přenášen mechanicky přes spojku, čtyřstupňovou převodovku „Mylius“, kardanový hřídel a nápravovou reverzační převodovku na hnací dvojkolí. V síti tehdejších ČSD nebylo depa, kde by tyto vozy nepůsobily. V řadě působišť nahradily nejen předválečné motorové vozy, ale také parní lokomotivy, čímž přispěly ke zhospodárnění provozu. Později byly nahrazovány vozy M 152.0 a pravidelný provoz skončily v r. 1984. Poměrně velký počet se jich zachoval do současnosti a to jak u ČD, tak i různých spolků.

Fotogalerie

Motorový vůz M 131.105 „Hurvínek“Motorový vůz M 131.105 „Hurvínek“

Další vozy z kategorie

Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“

Zobrazit

Motorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“

Zobrazit

Motorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“

Zobrazit

Motorový vůz M 240.0100 „Singrovka“

Zobrazit

Motorový vůz M 262.076 „Kredenc“

Zobrazit

Parní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 313.432 „Matylda“

Zobrazit

Parní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“

Zobrazit

Parní lokomotiva 414.096 „Heligón“

Zobrazit

Parní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“

Zobrazit

Parní lokomotiva 477.043 „Papoušek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.022 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.112 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 534.0323 „Kremák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 556.0271 „Štokr“

Zobrazit

Salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka

Zobrazit