Motorový vůz M 131.105 „Hurvínek“
Pro poválečnou obnovu parku motorových vozů pro vedlejší tratě objednaly ČSD v roce 1946 v Tatře Kopřivnice nový typ dvounápravového motorového vozu s mechanickým přenosem výkonu. Byl označen jako řada M 131.1.
vozidlo | motorový vůz |
---|---|
označení | M 131.105 |
typ vozidla | A1 |
určení | osobní vlaky |
majitel | České dráhy |
stav | provozní |
přezdívka | Hurvínek |
rok výroby | 1948 |
výrobce | Tatra Kopřivnice |
výrobní číslo | 66313 |
maximální rychlost | 60 km/h |
indikovaný výkon | 114 kW |
přenos výkonu | mechanický |
služební hmotnost | 16,6 t |
průměr hnacích dvojkolí | 880 mm |
Provozní vozidla u ČD
M 131.101 – Šumperk, vozidlo NTM
M 131.105 – Lužná u Rakovníka (v opravě)
M 131.118 – Cheb
M 131.1130 – Česká Lípa
M 131.1133 – Pardubice
M 131.1228 – Pardubice
M 131.1448 – Veselí nad Moravou
M 131.1463 – Lužná u Rakovníka (v opravě)
M 131.1487 – Lužná u Rakovníka (v opravě)
M 131.1515 – Bezdružice
První vůz byl dodán v červnu 1948 a sériová výroba byla zahájena ještě v témže roce. Po vyrobení 40 kusů byla výroba ostatních přesunuta také do Vagónky Tatra Studénka. Od obou výrobců bylo nakonec pro ČSD dodáno 549 kusů. Vůz má čtyřdveřovou osmibokou skříň se zužujícími se představky. V obou představcích jsou nástupní plošiny a čelní stanoviště strojvedoucího a vlakvedoucího. V oddíle pro cestující je 48 míst k sezení v uspořádání 4+1. Pohon vozu tvoří spalovací motor TATRA T 301, odvozený z úspěšných motorů T 111. Je to dvanáctiválcový vzduchem chlazený motor s válci do „V“. Kroutící moment je přenášen mechanicky přes spojku, čtyřstupňovou převodovku „Mylius“, kardanový hřídel a nápravovou reverzační převodovku na hnací dvojkolí. V síti tehdejších ČSD nebylo depa, kde by tyto vozy nepůsobily. V řadě působišť nahradily nejen předválečné motorové vozy, ale také parní lokomotivy, čímž přispěly ke zhospodárnění provozu. Později byly nahrazovány vozy M 152.0 a pravidelný provoz skončily v r. 1984. Poměrně velký počet se jich zachoval do současnosti a to jak u ČD, tak i různých spolků.
Další vozy z kategorie
Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“
ZobrazitMotorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“
ZobrazitMotorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“
ZobrazitMotorový vůz M 240.0100 „Singrovka“
ZobrazitMotorový vůz M 262.076 „Kredenc“
ZobrazitParní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“
ZobrazitParní lokomotiva 313.432 „Matylda“
ZobrazitParní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“
ZobrazitParní lokomotiva 414.096 „Heligón“
ZobrazitParní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“
ZobrazitParní lokomotiva 477.043 „Papoušek“
ZobrazitParní lokomotiva 498.022 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 498.112 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“
ZobrazitParní lokomotiva 534.0323 „Kremák“
ZobrazitParní lokomotiva 556.0271 „Štokr“
ZobrazitSalonní vůz prezidenta T. G. Masaryka
Zobrazit