Elektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“

Potřebu výkonnějších lokomotiv pro rychlíkovou dopravu měly pokrýt šestinápravové stroje s plánovaným označením E 698.0. Nepodařilo se však dodržet nápravový tlak a tak byl druhý prototyp po úpravách vyzkoušen v nákladní dopravě a přeznačen na E 669.001.

vozidlo elektrická lokomotiva
elektrická lokomotiva
označení E 669.001
(180 001–0)
typ vozidla Co'Co'
určení nákladní vlaky
majitel České dráhy
stav provozní
přezdívka Šestikolák
rok výroby 1959
výrobce Škoda Plzeň
výrobní číslo 3711
maximální rychlost 90 km/h
indikovaný výkon 3048 kW
soustava 3000 V stejnosměrných
regulace odporová
služební hmotnost 119 t
průměr hnacích dvojkolí 1250 mm

Virtuální prohlídka

Provozní vozidla u ČD

E 669.001 – Lužná u Rakovníka

První prototyp byl potom rekonstruován na tlapové trakční motory s oboustranným náhonem náprav šikmými o-zubenými koly a přeznačen na E 669.002. Stal se tak prototypem všech sériově stavěných šestinápravových elektrických lokomotiv ČSD. Stroje jsou skříňového typu se dvěma čelními stanovišti strojvedoucího. Na jedné bočnici skříně jsou okna a na druhé bočnici jsou žaluzie pro sání vzduchu do strojovny. Třínápravové podvozky jsou spojeny kloubovou mezipodvozkovou vazbou. Vypružení je šroubovými válcovými pružinami v sekundárním a listovými pružnicemi v primárním vypružení. Na jednotlivých spojeních trakčních motorů (sériovém, sérioparalelním ve 2 větvích po třech motorech a ve 3 větvích po dvou motorech) je použitá odporová regulace. Na jednotlivých spojeních je k dispozici 22, 11 a 7 regulačních stupňů.

Po většinu své existence byly oba stroje dislokovány v České Třebové, kde jim říkali „Albatros“. Počátkem 90. let byl stroj 180.001 dokonce zrušen. V roce 1995 byly však oba stroje opraveny a v původních nátěrech vráceny do provozu. Stroj 180.002 se stává majetkem NTM Praha a stroj 180.001 je jako historický stroj ČD převezen v roce 2017 do expozice v Lužné u Rakovníka.

Fotogalerie

Elektrická lokomotiva E 669.001 Šestikolák

Další vozy z kategorie

Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“

Zobrazit

Motorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“

Zobrazit

Motorový vůz M 131.105 „Hurvínek“

Zobrazit

Motorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“

Zobrazit

Motorový vůz M 240.0100 „Singrovka“

Zobrazit

Motorový vůz M 262.076 „Kredenc“

Zobrazit

Parní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 313.432 „Matylda“

Zobrazit

Parní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“

Zobrazit

Parní lokomotiva 414.096 „Heligón“

Zobrazit

Parní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“

Zobrazit

Parní lokomotiva 477.043 „Papoušek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.022 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.112 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 534.0323 „Kremák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 556.0271 „Štokr“

Zobrazit

Salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka

Zobrazit