Elektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“
Potřebu výkonnějších lokomotiv pro rychlíkovou dopravu měly pokrýt šestinápravové stroje s plánovaným označením E 698.0. Nepodařilo se však dodržet nápravový tlak a tak byl druhý prototyp po úpravách vyzkoušen v nákladní dopravě a přeznačen na E 669.001.
vozidlo | elektrická lokomotiva |
---|---|
označení | E 669.001 (180 001–0) |
typ vozidla | Co'Co' |
určení | nákladní vlaky |
majitel | České dráhy |
stav | provozní |
přezdívka | Šestikolák |
rok výroby | 1959 |
výrobce | Škoda Plzeň |
výrobní číslo | 3711 |
maximální rychlost | 90 km/h |
indikovaný výkon | 3048 kW |
soustava | 3000 V stejnosměrných |
regulace | odporová |
služební hmotnost | 119 t |
průměr hnacích dvojkolí | 1250 mm |
Provozní vozidla u ČD
E 669.001 – Lužná u Rakovníka
První prototyp byl potom rekonstruován na tlapové trakční motory s oboustranným náhonem náprav šikmými o-zubenými koly a přeznačen na E 669.002. Stal se tak prototypem všech sériově stavěných šestinápravových elektrických lokomotiv ČSD. Stroje jsou skříňového typu se dvěma čelními stanovišti strojvedoucího. Na jedné bočnici skříně jsou okna a na druhé bočnici jsou žaluzie pro sání vzduchu do strojovny. Třínápravové podvozky jsou spojeny kloubovou mezipodvozkovou vazbou. Vypružení je šroubovými válcovými pružinami v sekundárním a listovými pružnicemi v primárním vypružení. Na jednotlivých spojeních trakčních motorů (sériovém, sérioparalelním ve 2 větvích po třech motorech a ve 3 větvích po dvou motorech) je použitá odporová regulace. Na jednotlivých spojeních je k dispozici 22, 11 a 7 regulačních stupňů.
Po většinu své existence byly oba stroje dislokovány v České Třebové, kde jim říkali „Albatros“. Počátkem 90. let byl stroj 180.001 dokonce zrušen. V roce 1995 byly však oba stroje opraveny a v původních nátěrech vráceny do provozu. Stroj 180.002 se stává majetkem NTM Praha a stroj 180.001 je jako historický stroj ČD převezen v roce 2017 do expozice v Lužné u Rakovníka.
Další vozy z kategorie
Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“
ZobrazitMotorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“
ZobrazitMotorový vůz M 131.105 „Hurvínek“
ZobrazitMotorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“
ZobrazitMotorový vůz M 240.0100 „Singrovka“
ZobrazitMotorový vůz M 262.076 „Kredenc“
ZobrazitParní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“
ZobrazitParní lokomotiva 313.432 „Matylda“
ZobrazitParní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“
ZobrazitParní lokomotiva 414.096 „Heligón“
ZobrazitParní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“
ZobrazitParní lokomotiva 477.043 „Papoušek“
ZobrazitParní lokomotiva 498.022 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 498.112 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“
ZobrazitParní lokomotiva 534.0323 „Kremák“
ZobrazitParní lokomotiva 556.0271 „Štokr“
ZobrazitSalonní vůz prezidenta T. G. Masaryka
Zobrazit