Parní lokomotiva 414.096 „Heligón“

Dlouhých 61 let lokomotiva 414.096 zvaná Heligón poctivě sloužila v nákladní dopravě a na posunu. Nyní se opět probudila do nového života.

vozidlo parní lokomotiva
parní lokomotiva
označení 414.096
typ vozidla D
určení nákladní vlaky
majitel České dráhy
stav provozní
přezdívka Heligon
rok výroby 1906
výrobce Lokomotivka Společnosti státní dráhy ve Vídni (St.E.G.)
výrobní číslo 3282
maximální rychlost 35 km/h
indikovaný výkon 490 kW
služební hmotnost 87,1 t
průměr hnacích dvojkolí 1100 mm

Virtuální prohlídka

Provozní vozidla u ČD

414.096 – Lužná u Rakovníka

Lokomotivka ve Floridsdorfu vyrobila pro Arl-bergskou dráhu v roce 1885 čtyři dvojčité lokomo-tivy řady 73 s tendrem, které konstrukčně vychá-zely ze zdařilých řad 72 (403.0 ČSD) a 77 (403.2 ČSD). Ve stejném roce pokračovaly v jejich výrobě lokomotivky ve Vídeňském N. Městě, Krauss v Linci a také floridsdorfská továrna. V roce 1886 se k nim připojila vídeňská lokomotivka Společnosti státní dráhy (St.E.G.) a v roce 1900 také První Českomoravská továrna na stroje v Praze. V letech 1885 až 1890 bylo vyrobeno celkem 454 kusů. Nejprve k nim byly dodávány tendry řady T III, označené později řadou 36 (312.0 ČSD), a od r. 1896 tendry řady 66 (412.3 ČSD).

Na krátké dýmnici byl baňatý komín, na ležatém kotli vpředu měla parní dóm s regulátorem, ovládaným hřídelem vedeným uvnitř kotle. Na dómu byly dva pérové pojišťovací ventily a za ním písečník sedlového tvaru. Uvnitř rámu pod dýmnicí byly šoupátkové komory, Goochův rozvod parního stroje byl umístěn také mezi rámem. V provozu se řada 73 velmi dobře osvědčovala a až do příchodu strojů řady 170 byla nejrozšířenější nákladní řadou K.k.St.B. Během první světové války byly stroje této řady hojně používány ve vojenské dopravě. Po rozpadu Rakouska-Uherska připadlo do stavu ČSD 119 strojů, které je označily řadou 414.0 a jejich tendry 312.0 a 412.3. Během provozu v letech 1918 – 1938 ČSD modernizovala jejich příslušenství. Lubrikátory byly nahrazeny mazacími lisy, dosadila se tlaková brzda pro vlak. Baňaté komíny se nahradily rovnými s korunkou a do dýmnice byl dosazen jiskrojem.

Do třicátých let byly využívané v traťové službě, později na posunu a při obsluze vleček. Během 2. světové války jich 75 přešlo do stavu Německých říšských drah. Po roce 1945 se stále uplatňovaly na posunu, ale i při vozbě až 2000 tun těžkých uhelných přetahů na Ústecku. Jako první byl vyřazen v r. 1946 stroj 414.054. Jejich hromadný odchod ze služby nastal až v šedesátých letech. Jistou raritou bylo nasazení strojů 414.004 a 414.212 v traťové službě na podřipské lokálce Roudnice n/L. – Straškov ještě v r. 1966. Toto nasazení trvalo přibližně dva měsíce.

Lokomotiva 414.096 byla vyrobena lokomotivkou Společnosti státní dráhy ve Vídni v roce 1906. Tento stroj nesl řadu 73.368 (později u ČSD 414.096). Technicko-bezpečnostní zkoušku vykonal dne 24.8. 1906. Provozní nasazení této lokomotivy od vyrobení až do roku 1947 není známé. Dochovaný provozní záznam je z dubna roku 1948, kdy sloužila v depu Praha Smíchov. Od roku 1961 je vedena v LD České Budějovice, kde jezdila do svého zrušení, které proběhlo v červenci roku 1967. Po zrušení byla umístěna na pomník v ŽOS České Velenice. Na jaře 2014 je převezena do ŽM ČD Lužná u Rakovníka, kde rozšířila sbírku parních lokomotiv.

Fotogalerie

Parní lokomotiva 414.096 HeligonParní lokomotiva 414.096 HeligonParní lokomotiva 414.096 HeligonParní lokomotiva 414.096 HeligonParní lokomotiva 414.096 Heligon

Další vozy z kategorie

Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“

Zobrazit

Motorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“

Zobrazit

Motorový vůz M 131.105 „Hurvínek“

Zobrazit

Motorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“

Zobrazit

Motorový vůz M 240.0100 „Singrovka“

Zobrazit

Motorový vůz M 262.076 „Kredenc“

Zobrazit

Parní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 313.432 „Matylda“

Zobrazit

Parní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“

Zobrazit

Parní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“

Zobrazit

Parní lokomotiva 477.043 „Papoušek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.022 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.112 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 534.0323 „Kremák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 556.0271 „Štokr“

Zobrazit

Salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka

Zobrazit