Motorový vůz M 240.0100 „Singrovka“

Pro doplnění a modernizaci parku motorových vozů zvolily ČSD v roce 1956 novou koncepci a to vozy s hydrodynamickým přenosem výkonu. Určení těchto motorových vozů bylo pro vedlejší tratě.

vozidlo motorový vůz
motorový vůz
označení M 240.0100
typ vozidla 2'B'
určení osobní vlaky
majitel České dráhy
stav provozní
přezdívka Singrovka
rok výroby 1964
výrobce Vagónka Tatra Studénka
výrobní číslo 65833
maximální rychlost 70 km/h
indikovaný výkon 206 kW
přenos výkonu hydromechanický
služební hmotnost 31,6 t
průměr hnacích dvojkolí 880 mm

Virtuální prohlídka

Provozní vozidla u ČD

M 240.056 – Tanvald

M 240.057 – Tanvald

M 240.0100 – Chomutov

M 240.0114 – Turnov

Vagónka Tatra Studénka vyrobila v r. 1959 dva prototypy. Sériové vozy pak byly označeny řadou M 240.0 a v letech 1963 a 1964 bylo vyrobeno celkem 120 kusů. Vůz má ocelovou svařovanou samonosnou skříň s dvěma oddíly pro cestující s 56 místy k sezení, 46 místy k stání a zavazadlovým oddílem. Stanoviště strojvedoucího jsou opatřena čelními průchozími dveřmi. Skříň je uložena na jednom hnacím a jednom běžném dvounápravovém podvozku. Pohon tvoří vzduchem chlazený přeplňovaný vznětový motor Tatra 930-4 s válci do „V“, který je kardanovou hřídelí spojen s hydrodynamickou tříměničovou převodovkou H 250 M s reverzací. Pohon podvozku je tandemový, to znamená, že je poháněna nápravová převodovka vnitřního dvojkolí a z ní další hřídelí nápravová převodovka vnějšího dvojkolí.V provozu však vozy nevynikaly vysokou spolehlivostí a tak již od r. 1982 byly někde vytlačeny nově dodanými vozidly M 152.0. V pravidelném provozu byly u ČD do konce roku 2002, na Slovensku byl poslední vyřazen v roce 2009. Jak ČD tak ŽSR vlastní několik historických vozidel a provozuje je taky několik nostalgických spolků.

Fotogalerie

Motorový vůz M 240.0100 SingrovkaMotorový vůz M 240.0100 Singrovka

Další vozy z kategorie

Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“

Zobrazit

Motorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“

Zobrazit

Motorový vůz M 131.105 „Hurvínek“

Zobrazit

Motorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“

Zobrazit

Motorový vůz M 262.076 „Kredenc“

Zobrazit

Parní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 313.432 „Matylda“

Zobrazit

Parní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“

Zobrazit

Parní lokomotiva 414.096 „Heligón“

Zobrazit

Parní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“

Zobrazit

Parní lokomotiva 477.043 „Papoušek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.022 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.112 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 534.0323 „Kremák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 556.0271 „Štokr“

Zobrazit

Salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka

Zobrazit