Motorový vůz M 240.0100 „Singrovka“
Pro doplnění a modernizaci parku motorových vozů zvolily ČSD v roce 1956 novou koncepci a to vozy s hydrodynamickým přenosem výkonu. Určení těchto motorových vozů bylo pro vedlejší tratě.
vozidlo | motorový vůz |
---|---|
označení | M 240.0100 |
typ vozidla | 2'B' |
určení | osobní vlaky |
majitel | České dráhy |
stav | provozní |
přezdívka | Singrovka |
rok výroby | 1964 |
výrobce | Vagónka Tatra Studénka |
výrobní číslo | 65833 |
maximální rychlost | 70 km/h |
indikovaný výkon | 206 kW |
přenos výkonu | hydromechanický |
služební hmotnost | 31,6 t |
průměr hnacích dvojkolí | 880 mm |
Provozní vozidla u ČD
M 240.056 – Tanvald
M 240.057 – Tanvald
M 240.0100 – Chomutov
M 240.0114 – Turnov
Vagónka Tatra Studénka vyrobila v r. 1959 dva prototypy. Sériové vozy pak byly označeny řadou M 240.0 a v letech 1963 a 1964 bylo vyrobeno celkem 120 kusů. Vůz má ocelovou svařovanou samonosnou skříň s dvěma oddíly pro cestující s 56 místy k sezení, 46 místy k stání a zavazadlovým oddílem. Stanoviště strojvedoucího jsou opatřena čelními průchozími dveřmi. Skříň je uložena na jednom hnacím a jednom běžném dvounápravovém podvozku. Pohon tvoří vzduchem chlazený přeplňovaný vznětový motor Tatra 930-4 s válci do „V“, který je kardanovou hřídelí spojen s hydrodynamickou tříměničovou převodovkou H 250 M s reverzací. Pohon podvozku je tandemový, to znamená, že je poháněna nápravová převodovka vnitřního dvojkolí a z ní další hřídelí nápravová převodovka vnějšího dvojkolí.V provozu však vozy nevynikaly vysokou spolehlivostí a tak již od r. 1982 byly někde vytlačeny nově dodanými vozidly M 152.0. V pravidelném provozu byly u ČD do konce roku 2002, na Slovensku byl poslední vyřazen v roce 2009. Jak ČD tak ŽSR vlastní několik historických vozidel a provozuje je taky několik nostalgických spolků.
Další vozy z kategorie
Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“
ZobrazitMotorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“
ZobrazitMotorový vůz M 131.105 „Hurvínek“
ZobrazitMotorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“
ZobrazitMotorový vůz M 262.076 „Kredenc“
ZobrazitParní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“
ZobrazitParní lokomotiva 313.432 „Matylda“
ZobrazitParní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“
ZobrazitParní lokomotiva 414.096 „Heligón“
ZobrazitParní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“
ZobrazitParní lokomotiva 477.043 „Papoušek“
ZobrazitParní lokomotiva 498.022 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 498.112 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“
ZobrazitParní lokomotiva 534.0323 „Kremák“
ZobrazitParní lokomotiva 556.0271 „Štokr“
ZobrazitSalonní vůz prezidenta T. G. Masaryka
Zobrazit