Osobní vůz Be (Ae) „Plyšák“

Vozy bývalé druhé třídy s čalouněnými sedadly a sklopnými stolky se dvěma jednonápravovými podvozky systému Ing. Rybáka. Mají tři uzavřené oddíly a jeden velkoprostorový oddíl.

vozidlo vůzosobní vůz
označení Be (Ae)
výrobce Ringhofferovy závody v Praze, Továrna na vozy v Kolíně
výroba 1940–1941, 1948–1949
max. rychlost 90 / 100 km/h
délka vozu 15 650 / 15 730 mm
max. kapacita 47 míst

Provozní vozidla u ČD

Česká Lípa

Praha

Valašské Meziříčí

Vozy s jednonápravovými podvozky systému Ing. Rybáka tehdejší druhé vozové třídy. Rozdíl oproti vozům třetí vozové třídy Ce (Be) je v uspořádání oddílů pro cestující a počtu vnějších oken. Oddíly vozů druhé vozové třídy jsou širší, počet fiktivních oddílů ve velkém oddílu je proto snížen na tři a vůz tak má pouze šest oddílových oken. Oddíl vozu má pevná čalouněná sedadla s látkovým potahem (odtud přezdívka „Plyšák“) se sklopnými opěrkami ruky a sklopnými stolky. V roce 1956, kdy došlo ke změně vozových třídy u ČSD, byly vozy s čalouněnými sedadly přeznačeny na první třídu. Po zrušení vozů první třídy v osobních vlacích v roce 1963 se všechny osobní vozy s podvozky systému Rybák staly vozy druhé třídy. Celkem bylo vyrobeno 90 těchto vozů. U poválečných vozů došlo k drobným konstrukčním změnám (jiný typ dvojkolí, ložisek a způsob vedení táhlového ústrojí, trubkové nárazníky namísto tyčových, apod.), což umožnilo zvýšení konstrukční rychlosti z 90 na 100 km/h. Jiný typ nárazníků byl zároveň příčinou prodloužení délky vozu přes nárazníky z 15 650 mm na 15 730 mm.

Fotogalerie

Osobní vůz Be (Ae) „Plyšák“Osobní vůz Be (Ae) „Plyšák“Osobní vůz Be (Ae) „Plyšák“Osobní vůz Be (Ae) „Plyšák“

Další vozy z kategorie

Osobní vůz Aa „Papírák“

Zobrazit

Osobní vůz Aa, ABa, Ba a BDa „Ypsilonka“

Zobrazit

Osobní vůz Bai (Bt)

Zobrazit

Osobní vůz Bai „Baika“, „Osmidveřák“

Zobrazit

Osobní vůz Ce (Be) „Rybák“, Ci „Baťák“

Zobrazit

Osobní vůz Ci, Ce „Dřevák“

Zobrazit

Patrová jednotka Bpjo „Patra“

Zobrazit