Osobní vůz Ci, Ce „Dřevák“

Typické lokálkové vozy s otevřenými nástupními plošinami. Původně byly vybaveny sací brzdou a plynovým osvětlením.

vozidlo vůzosobní vůz
označení Ci, Ce
výrobce různé vagónky v Evropě
výroba 1887–1930
max. rychlost 60–80 km/h
max. kapacita 36–62 míst

Provozní vozidla u ČD

Lužná u Rakovníka

Plzeň

Telč

Pod označením Ci, resp. Ce se skrývají různé typy vozů, z nichž mnohé pamatují ještě Rakousko-Uhersko. Jednotlivé vozy se vzájemně liší délkou, rychlostí i počtem míst k sezení. Spojuje je však jedna vlastnost, a to umístění chodbičky uprostřed – to je to písmenko „i“ v označení vozu. Písmenko „e“ poté značilo „vůz s postranní chodbou“. V soupravách nostalgických vlaků tak můžeme potkat například vůz Ci 3-9425 vyrobený v roce 1924 vagonkou Ringhoffer, Ci 4-2068 vyrobený v Grazu roku 1917, ale také například vůz Ci 4-1371 z roku 1887, což je vůbec nejstarší provozuschopný osobní vůz na našem území nebo vůz s označením Ce 3-0507, který byl vyroben v roce 1900 vagonkou Werdau pro Královské saské dráhy jako vůz 4. vozové třídy a na našem území zůstal po roce 1945 jako kořistní. Vozy spojuje také konstrukční řešení – jsou dvounápravové s dřevěnou kostrou skříně, která je vně oplechovaná a uvnitř obložená dřevem, nástupní plošiny jsou zpravidla otevřené. Jedná se o typické lokálkové vozy původně vybavené sací brzdou a plynovým osvětlením. Některé setrvaly v provozu až do osmdesátých let minulého století.

Fotogalerie

Osobní vůz Ci DřevákOsobní vůz Ci Dřevák

Další vozy z kategorie

Osobní vůz A, AB, B a BDs „Ypsilonka“

Zobrazit

Osobní vůz Aa „Papírák“

Zobrazit

Osobní vůz Bai „Baika“, „Osmidveřák“

Zobrazit

Osobní vůz Be (Ae) „Plyšák“

Zobrazit

Osobní vůz Ce (Be) „Rybák“, Ci „Baťák“

Zobrazit

Patrová jednotka Bpjo „Patra“

Zobrazit