Osobní vůz Ci, Ce „Dřevák“
Typické lokálkové vozy s otevřenými nástupními plošinami. Původně byly vybaveny sací brzdou a plynovým osvětlením.
vozidlo | osobní vůz |
---|---|
označení | Ci, Ce |
výrobce | různé vagónky v Evropě |
výroba | 1887–1930 |
max. rychlost | 60–80 km/h |
max. kapacita | 36–62 míst |
Provozní vozidla u ČD
Lužná u Rakovníka
Plzeň
Telč
Pod označením Ci, resp. Ce se skrývají různé typy vozů, z nichž mnohé pamatují ještě Rakousko-Uhersko. Jednotlivé vozy se vzájemně liší délkou, rychlostí i počtem míst k sezení. Spojuje je však jedna vlastnost, a to umístění chodbičky uprostřed – to je to písmenko „i“ v označení vozu. Písmenko „e“ poté značilo „vůz s postranní chodbou“. V soupravách nostalgických vlaků tak můžeme potkat například vůz Ci 3-9425 vyrobený v roce 1924 vagonkou Ringhoffer, Ci 4-2068 vyrobený v Grazu roku 1917, ale také například vůz Ci 4-1371 z roku 1887, což je vůbec nejstarší provozuschopný osobní vůz na našem území nebo vůz s označením Ce 3-0507, který byl vyroben v roce 1900 vagonkou Werdau pro Královské saské dráhy jako vůz 4. vozové třídy a na našem území zůstal po roce 1945 jako kořistní. Vozy spojuje také konstrukční řešení – jsou dvounápravové s dřevěnou kostrou skříně, která je vně oplechovaná a uvnitř obložená dřevem, nástupní plošiny jsou zpravidla otevřené. Jedná se o typické lokálkové vozy původně vybavené sací brzdou a plynovým osvětlením. Některé setrvaly v provozu až do osmdesátých let minulého století.