Osobní vůz Aa, ABa, Ba a BDa „Ypsilonka“
Souprava rychlíkových vozů z vagonky Bautzen s podvozky Görlitz V.

vozidlo | |
---|---|
označení | Aa, ABa, Ba, BDA |
výrobce | VEB Waggonbau Bautzen, NDR |
výroba | 1964–1984 |
max. rychlost | 140 km/h |
max. kapacita | Aa 54 / ABa 64 / Ba 80 / BDa 40 míst |
Provozní vozidla u ČD
Praha
Neklimatizované vozy se skříní typu UIC-Y (odsud přezdívka "Ypsilony") s postranní chodbičkou v modifikacích první vozové třídy (Aa), první a druhé (ABa), druhé (Ba) a druhé třídy se služebním a zavazadlovým oddílem (BDa). První vozy běžné stavby se zalamovacími nástupními dveřmi s blokováním za jízdy vlaku a centrálním zavíráním, které bylo později u některých vozů určených pouze pro vnitrostátní provoz odebráno. Topení vozů je odporové doplněné vháněním ohřátého vzduchu. První vozy měly původní provozní rychlost dokonce 160 km/h, která se s ohledem na požadavek zabrzdění vozu na zábrzdnou vzdálenost 1000 m počátkem 70. let musela snížit na 140 km/h, neboť brzda s litinovými zdržemi vyšší rychlosti nevyhovovala. Naopak vozy dodávané přibližně v letech 1969–1971 měly rychlost sníženou pouze na 120 km/h z důvodů problémů s dobíjením baterie dynamem, u něhož musel být změněn převod. Později byla u všech vozů sjednocena provozní rychlost na 140 km/h.