Elektrická jednotka SM 488.0 „Pantograf“
První elektrické jednotky pro střídavý napájecí systém 25 kV 50 Hz určené pro příměstskou dopravu v okolí Brna a Bratislavy.
vozidlo | Elektrická jednotka |
---|---|
označení | SM 488.0 |
výrobce | Vagonka Tatra Studénka |
výroba | 1966 (prototypy), 1970–1971 |
max. rychlost | 110 km/h |
napájení | 25 kV 50 Hz střídavých |
kapacita | 176 míst (třívozová jednotka) |
Provozní vozidla u ČD
SM 488.0023 + 024 – Brno
V roce 1962 byl ministerstvem dopravy po předchozím stanovení kritérií pro vozidla příměstské dopravy zadán vývoj nové třívozové elektrické jednotky na střídavý proud 25 kV 50 Hz, složené z vozu motorového, vloženého a řídícího. Souběžně s tím byl zadán vývoj po mechanické stránce shodného vlaku také pro stejnosměrnou trakci (označené EM 488.0, později 460) a tehdejší konstruktéři počítali dokonce s variantou dvousystémovou. Od tohoto projektu se ale bohužel nakonec ustoupilo. V roce 1963 byla zadána výroba dvou prototypových jednotek, které z bran studenecké vagonky vyjely v roce 1966 s označením SM 487.0 – N 487.0 – Ř 487.0 (obě byly později kvůli překročené nápravové hmotnosti přeznačeny na řadu SM 488.0). Už během ověřovacího provozu se však třívozová varianta ukázala jako kapacitně nedostatečná. Objednávka šestnácti sériových jednotek z roku 1968 tak zněla ve prospěch pětivozového provedení se dvěma hnacími a třemi vloženými vozy. Všechny jednotky byly vyrobeny v letech 1970 a 1971 a dodány do lokomotivního depa Brno-Horní Heršpice a tehdy nově postaveného rušňového depa Bratislava-východ 2. Původní protypové jednotky byly později přestavěny a spojeny do jedné v provedení blízkého sériovému. Zatímco moravské jednotky ovládly vozební ramena Brno – Bratislava, Brno – Havlíčkův Brod – Čáslav, kde jezdily i zdvojené, čímž mohly kapacitně nabídnout přes 830 míst k sezení a později pak zajížděly také z Havlíčkova Brodu do Jihlavy, bratislavské pantografy zajišťovaly příměstskou dopravu zejména na tratích Bratislava – Štúrovo, Nové Zámky – Komárno a Bratislava – Brno. Později se jejich provozní ramena s postupující elektrizací rozšiřovala. V roce 1988 jednotky obdržely nové označení řadou 560. V letech 2003 až 2005 byly brněnské jednotky pro zvýšení kapacity doplněny o jeden vložený vůz, čímž se staly šestivozovými. Nevýhodou tohoto řešení však bylo větší namáhání kardanů v převodovkách. Poslední jednotky na Slovensku dojezdily v roce 2014, v okolí Brna se s těmito legendami mohli cestující svézt naposledy v červnu 2022.