Elektrická jednotka EM 475.1 „Pantograf“
První nízkopodlažní jednotka ČSD pro kapacitní dopravu kolem velkých měst.
vozidlo | Elektrická jednotka |
---|---|
označení | EM 475.1 |
výrobce | Vagonka Tatra Studénka |
výroba | 1964–1968 |
max. rychlost | 100 km/h |
napájení | 3 000 V stejnosměrných |
kapacita | 300 míst |
Provozní vozidla u ČD
EM 475.1045 + 046 – Šumperk
První dvě elektrické jednotky byly vyrobeny v letech 1957 a 1959 a označeny řadou EM 475.0. K dokonalosti měly sice daleko, vytvořily však základ pro výrobu sériových jednotek EM 475.1, jejichž výroby se ujala Vagónka Tatra Studénka (mechanická část) a MEZ Vsetín (elektrická část). Vyrobeno bylo celkem 51 jednotek a v době svého vzniku představovaly velký technologický pokrok a pomohly výrazně zvýšit kvalitu cestování. Po svém dodání se objevovaly na mnoha hlavních tratích v okolí velkých měst. Jejich výhodou bylo velké zrychlení až 0,7 ms-2, snadná změna směru jízdy a široké nástupní dveře v úrovni nástupišť. Jeden strojvedoucí mohl ovládat až tři spojené jednotky. Stanoviště strojvedoucího je netradičně umístěno vlevo. Nadčasovost řešení potvrzuje fakt, že bez větších problémů zvládaly nápory cestujících v pražské aglomeraci ještě docela nedávno.