Elektrická jednotka EM 475.1 „Pantograf“

První nízkopodlažní jednotka ČSD pro kapacitní dopravu kolem velkých měst.

vozidlo motorový vůzElektrická jednotka
označení EM 475.1
výrobce Vagonka Tatra Studénka
výroba 1964–1968
max. rychlost 100 km/h
napájení 3 000 V stejnosměrných
kapacita 300 míst

Virtuální prohlídka

Provozní vozidla u ČD

EM 475.1045 + 046 – Šumperk

První dvě elektrické jednotky byly vyrobeny v letech 1957 a 1959 a označeny řadou EM 475.0. K dokonalosti měly sice daleko, vytvořily však základ pro výrobu sériových jednotek EM 475.1, jejichž výroby se ujala Vagónka Tatra Studénka (mechanická část) a MEZ Vsetín (elektrická část). Vyrobeno bylo celkem 51 jednotek a v době svého vzniku představovaly velký technologický pokrok a pomohly výrazně zvýšit kvalitu cestování. Po svém dodání se objevovaly na mnoha hlavních tratích v okolí velkých měst. Jejich výhodou bylo velké zrychlení až 0,7 ms-2, snadná změna směru jízdy a široké nástupní dveře v úrovni nástupišť. Jeden strojvedoucí mohl ovládat až tři spojené jednotky. Stanoviště strojvedoucího je netradičně umístěno vlevo. Nadčasovost řešení potvrzuje fakt, že bez větších problémů zvládaly nápory cestujících v pražské aglomeraci ještě docela nedávno.

Fotogalerie

EM 475.1 PantografEM 475.1046, Jaroměř, foto: Josef Vendolský

Další vozy z kategorie

Elektrická jednotka SM 488.0 „Pantograf“

Zobrazit

Elektrický vůz M 400.0 „Elinka“

Zobrazit