Elektrický vůz M 400.0 „Elinka“

Elektrický motorový vůz konstruktéra a vynálezce Františka Křižíka pro první elektrickou trať rakouského mocnářství Tábor – Bechyně.

vozidlo motorový vůzElektrický vůz
označení EM 400.0
výrobce F. Ringhoffer, Praha-Smíchov
výroba 1903–1908
max. rychlost 50 km/h
napájení 1 500 V stejnosměrných
kapacita 40 míst

Virtuální prohlídka

Provozní vozidla u ČD

EM 400.001 – Tábor, vozidlo NTM

logo NTM

První tuzemská elektrizovaná trať z Tábora do Bechyně se stala jediným domovem čtyř elektrických vozů, které v letech 1903–1908 na návrh Františka Křižíka vyrobily Ringhofferovy závody v Praze. Dodavatelem elektrické části byla firma Křižík. První tři vozy prošly v průběhu třicátých let výraznější rekonstrukcí, která se dotkla především elektrické výzbroje a systému řízení. Mimo jiné dostaly silnější trakční motory o výkonu 42 kW každý. Vozy zajišťovaly pravidelnou dopravu na bechyňské dráze až do roku 1955, kdy byly dodány nové lokomotivy řady E 422.0. Na jediném přeživším voze došlo ke generálním opravám, než byl v roce 1973 definitivně vyřazen, aby se vzápětí stal provozním exponátem Národního technického muzea.

Fotogalerie

EM 400.0 ElinkaEM 400.0 ElinkaEM 400.001, foto: Jan Šnábl

Další vozy z kategorie

Elektrická jednotka EM 475.1 „Pantograf“

Zobrazit

Elektrická jednotka SM 488.0 „Pantograf“

Zobrazit