Elektrický vůz M 400.0 „Elinka“
Elektrický motorový vůz konstruktéra a vynálezce Františka Křižíka pro první elektrickou trať rakouského mocnářství Tábor – Bechyně.
vozidlo | Elektrický vůz |
---|---|
označení | EM 400.0 |
výrobce | F. Ringhoffer, Praha-Smíchov |
výroba | 1903–1908 |
max. rychlost | 50 km/h |
napájení | 1 500 V stejnosměrných |
kapacita | 40 míst |
Provozní vozidla u ČD
EM 400.001 – Tábor, vozidlo NTM
První tuzemská elektrizovaná trať z Tábora do Bechyně se stala jediným domovem čtyř elektrických vozů, které v letech 1903–1908 na návrh Františka Křižíka vyrobily Ringhofferovy závody v Praze. Dodavatelem elektrické části byla firma Křižík. První tři vozy prošly v průběhu třicátých let výraznější rekonstrukcí, která se dotkla především elektrické výzbroje a systému řízení. Mimo jiné dostaly silnější trakční motory o výkonu 42 kW každý. Vozy zajišťovaly pravidelnou dopravu na bechyňské dráze až do roku 1955, kdy byly dodány nové lokomotivy řady E 422.0. Na jediném přeživším voze došlo ke generálním opravám, než byl v roce 1973 definitivně vyřazen, aby se vzápětí stal provozním exponátem Národního technického muzea.