Přípojný vůz Bam „Bamka“

Čtyřnápravové přípojné vozy původně určené pro lehké vnitrostátní rychlíky.

vozidlo vůzpřípojný vůz
označení Bam
výrobce Vagónka Tatra Studénka
výroba 1939–1950
max. rychlost 120 km/h
max. kapacita 88 míst

Virtuální prohlídka

Provozní vozidla u ČD

Lužná u Rakovníka

Čtyřnápravové přípojné vozy původní řady Calm byly vyráběny s určením pro lehké vnitrostátní motorové rychlíky s rychlostí do 120 km/h a navržené k motorovým vozům M 284.0 a M 284.1, s nimiž měly shodný tvar skříně. Vozy však byly poměrně těžké, motorové vozy zmíněných řad byly záhy rušeny a navíc se objevily problémy s individuálním vytápěním. Vozy tak své uplatnění nakonec našly mj. i v soupravách tažených lokomotivou. Jednotlivé výrobní série se vzájemně lišily – zatímco vozy z let 1939 a 1942 měly postranní uličku se dvěma velkoprostorovými oddíly se 39 a 47 místy k sezení, u poválečných vozů z let 1949–1950 bylo uspořádání změněno ve prospěch uličky uprostřed se dvěma velkoprostorovými oddíly se 40 a 48 místy k sedění. Mírně narostla i hmotnost vozu z 31,4 na 32,5 tuny. Skříň vozu je celokovová svařovaná a vnitřní obložení tvoří dřevovláknité desky polepené tapetou. V osobní dopravě byly vozy k vidění ještě v 80. letech a zahlédnout je lze například ve filmu Anděl na horách. Všechny dochované vozy u ČD náleží k poválečné sérii.

Fotogalerie

Přípojný vůz Bam BamkaPřípojný vůz Bam Bamka

Další vozy z kategorie

Přípojné vozy Balm, BFalm „Krátký balm“

Zobrazit

Přípojný vůz BDlm

Zobrazit

Přípojný vůz Bmx „Dlouhý balm“

Zobrazit

Přípojný vůz CDFlm

Zobrazit

Přípojný vůz Cl

Zobrazit

Přípojný vůz Clm

Zobrazit