Přípojný vůz Bam „Bamka“
Čtyřnápravové přípojné vozy původně určené pro lehké vnitrostátní rychlíky.
vozidlo | přípojný vůz |
---|---|
označení | Bam |
výrobce | Vagónka Tatra Studénka |
výroba | 1939–1950 |
max. rychlost | 120 km/h |
max. kapacita | 88 míst |
Provozní vozidla u ČD
Lužná u Rakovníka
Čtyřnápravové přípojné vozy původní řady Calm byly vyráběny s určením pro lehké vnitrostátní motorové rychlíky s rychlostí do 120 km/h a navržené k motorovým vozům M 284.0 a M 284.1, s nimiž měly shodný tvar skříně. Vozy však byly poměrně těžké, motorové vozy zmíněných řad byly záhy rušeny a navíc se objevily problémy s individuálním vytápěním. Vozy tak své uplatnění nakonec našly mj. i v soupravách tažených lokomotivou. Jednotlivé výrobní série se vzájemně lišily – zatímco vozy z let 1939 a 1942 měly postranní uličku se dvěma velkoprostorovými oddíly se 39 a 47 místy k sezení, u poválečných vozů z let 1949–1950 bylo uspořádání změněno ve prospěch uličky uprostřed se dvěma velkoprostorovými oddíly se 40 a 48 místy k sedění. Mírně narostla i hmotnost vozu z 31,4 na 32,5 tuny. Skříň vozu je celokovová svařovaná a vnitřní obložení tvoří dřevovláknité desky polepené tapetou. V osobní dopravě byly vozy k vidění ještě v 80. letech a zahlédnout je lze například ve filmu Anděl na horách. Všechny dochované vozy u ČD náleží k poválečné sérii.