Motorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“
Motorové vozy řady M 152.0 jsou náhradou za osvědčené, ale zastaralé vozy M 131.1. Byly určeny pro provoz na vedlejších tratích ČSD. Po dvou prototypech z roku 1973 následovala od r. 1975 sériová výroba, končící v r. 1984.
vozidlo | motorový vůz |
---|---|
označení | M 152.0002 |
typ vozidla | A'1' |
určení | osobní vlaky |
majitel | České dráhy |
stav | provozní |
přezdívka | Orchestrion |
rok výroby | 1974 |
výrobce | Vagónka Studénka |
výrobní číslo | 74889 |
maximální rychlost | 80 km/h |
indikovaný výkon | 155 kW |
přenos výkonu | hydromechanický |
služební hmotnost | 20 t |
průměr hnacích dvojkolí | 840 mm |
Provozní vozidla u ČD
M 152.0002 – Lužná u Rakovníka
Výrobcem vozů byla Vagónka Studénka a pro ČSD bylo dodáno celkem 680 kusů. Motorový vůz je dvounápravový s jednou poháněnou nápravou. Uložení skříně je na dvou jednonápravových podvozcích pro snadnější průjezd vozidla obloukem. Hnací agregát – vodou chlazený ležatý šestiválec LIAZ ML 634 – spolu s pomocnými pohony a chladičem je umístěn pod podlahou vozu. Motor pohání dvojkolí přes automatickou hydromechanickou dvoustupňovou převodovku a reverzační nápravovou převodovku. Skříň je řešena jako velkoprostorová, nabízí 50 míst k sezení v uspořádání 2+3 a dalších 40 míst k stání. Vstup do vozu umožňují na každé straně dvoje posuvné elektropneumaticky ovládané dveře. Vozy byly přiděleny do většiny dep v celé síti a u ČD slouží dodnes. Mnoho jich bylo rekonstruováno na provoz bez vlakové čety a nebo předěláno na motorovou jednotku řady 814 „Regionova“. Vůz M 152.0002 byl v roce 1995 přidělen do LD Valašské Meziříčí. Pravidelný provoz ukončil v roce 2015 a stal se muzejním vozidlem Českých drah. Nyní je umístěn v expozici v Lužné u Rakovníka.
Další vozy z kategorie
Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“
ZobrazitMotorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“
ZobrazitMotorový vůz M 131.105 „Hurvínek“
ZobrazitMotorový vůz M 240.0100 „Singrovka“
ZobrazitMotorový vůz M 262.076 „Kredenc“
ZobrazitParní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“
ZobrazitParní lokomotiva 313.432 „Matylda“
ZobrazitParní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“
ZobrazitParní lokomotiva 414.096 „Heligón“
ZobrazitParní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“
ZobrazitParní lokomotiva 477.043 „Papoušek“
ZobrazitParní lokomotiva 498.022 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 498.112 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“
ZobrazitParní lokomotiva 534.0323 „Kremák“
ZobrazitParní lokomotiva 556.0271 „Štokr“
ZobrazitSalonní vůz prezidenta T. G. Masaryka
Zobrazit