Parní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“

Lokomotivy původně označené u Rakouských státních drah řadou 178 vyráběly v monarchii lokomotivky Krauss Linz, PČM Praha, Vídeňské N. Město, Floridsdorf a St.E.G. Jedná se o typickou představitelku státních i soukromých místních drah.

vozidlo parní lokomotiva
parní lokomotiva
označení 422.062
typ vozidla D
určení lokálky
majitel České dráhy
stav neprovozní
přezdívka Malý bejček
rok výroby 1907
výrobce Krauss Linec, Rakousko
výrobní číslo 6619
maximální rychlost 50 km/h
indikovaný výkon 420 kW
služební hmotnost 46 t
průměr hnacích dvojkolí 1100 mm

Provozní vozidla u ČD

-

Tento typický stroj pro lokálky byl vyráběn v letech 1898 až 1924. Měl sdružený dvouválcový parní stroj na mokrou páru. Komín byl zpočátku baňatý, později rovný litinový s jiskrojemem v dýmnici. Vnější rozvod byl Gölsdorfův, čtyři spřažená dvojkolí měla kotoučová kola s mazacími otvory. V roce 1918 převzaly ČSD od Rakouských státních drah celkem 105 strojů této řady a později je přeznačily na 422.0. Používaly se na vedlejších tratích a u personálu byly oblíbené. Do roku 1938 byla na všechny stroje dosazena tlaková brzda místo sací. S odstoupením Sudet převzaly Německé říšské dráhy 34 lokomotiv a po skončení války byly všechny vráceny zpět ČSD. Po válce jejich počet paradoxně narůstal až na inventární stav 117 strojů, neboť jich část byla převzata v rámci reparací a dále po znárodnění některých soukromých drah. Rozšířením řad 423.0 a 433.0 přecházely na posun nebo do vlečkového provozu. Do současnosti se zachovaly čtyři stroje u nás a dva na Slovensku. Lokomotiva 422.062 byla umístěna na pomník u depa v Kolíně, odkud byla sňata a převezena do muzea v Lužné, kde bude využita jako statický exponát.

Fotogalerie

Parní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“

Další vozy z kategorie

Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“

Zobrazit

Motorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“

Zobrazit

Motorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“

Zobrazit

Motorový vůz M 131.105 „Hurvínek“

Zobrazit

Motorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“

Zobrazit

Motorový vůz M 240.0100 „Singrovka“

Zobrazit

Motorový vůz M 262.076 „Kredenc“

Zobrazit

Parní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 313.432 „Matylda“

Zobrazit

Parní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“

Zobrazit

Parní lokomotiva 414.096 „Heligón“

Zobrazit

Parní lokomotiva 477.043 „Papoušek“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.022 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 498.112 „Albatros“

Zobrazit

Parní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 534.0323 „Kremák“

Zobrazit

Parní lokomotiva 556.0271 „Štokr“

Zobrazit

Salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka

Zobrazit