Parní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“
Lokomotivy původně označené u Rakouských státních drah řadou 178 vyráběly v monarchii lokomotivky Krauss Linz, PČM Praha, Vídeňské N. Město, Floridsdorf a St.E.G. Jedná se o typickou představitelku státních i soukromých místních drah.
vozidlo | parní lokomotiva |
---|---|
označení | 422.062 |
typ vozidla | D |
určení | lokálky |
majitel | České dráhy |
stav | neprovozní |
přezdívka | Malý bejček |
rok výroby | 1907 |
výrobce | Krauss Linec, Rakousko |
výrobní číslo | 6619 |
maximální rychlost | 50 km/h |
indikovaný výkon | 420 kW |
služební hmotnost | 46 t |
průměr hnacích dvojkolí | 1100 mm |
Provozní vozidla u ČD
-
Tento typický stroj pro lokálky byl vyráběn v letech 1898 až 1924. Měl sdružený dvouválcový parní stroj na mokrou páru. Komín byl zpočátku baňatý, později rovný litinový s jiskrojemem v dýmnici. Vnější rozvod byl Gölsdorfův, čtyři spřažená dvojkolí měla kotoučová kola s mazacími otvory. V roce 1918 převzaly ČSD od Rakouských státních drah celkem 105 strojů této řady a později je přeznačily na 422.0. Používaly se na vedlejších tratích a u personálu byly oblíbené. Do roku 1938 byla na všechny stroje dosazena tlaková brzda místo sací. S odstoupením Sudet převzaly Německé říšské dráhy 34 lokomotiv a po skončení války byly všechny vráceny zpět ČSD. Po válce jejich počet paradoxně narůstal až na inventární stav 117 strojů, neboť jich část byla převzata v rámci reparací a dále po znárodnění některých soukromých drah. Rozšířením řad 423.0 a 433.0 přecházely na posun nebo do vlečkového provozu. Do současnosti se zachovaly čtyři stroje u nás a dva na Slovensku. Lokomotiva 422.062 byla umístěna na pomník u depa v Kolíně, odkud byla sňata a převezena do muzea v Lužné, kde bude využita jako statický exponát.
Další vozy z kategorie
Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“
ZobrazitElektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 444.030 „Karkulka“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 478.3101 „Brejlovec“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 669.0001 „Čmelák“
ZobrazitMotorová lokomotiva T 679.1600 „Sergej“
ZobrazitMotorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“
ZobrazitMotorový vůz M 131.105 „Hurvínek“
ZobrazitMotorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“
ZobrazitMotorový vůz M 240.0100 „Singrovka“
ZobrazitMotorový vůz M 262.076 „Kredenc“
ZobrazitParní lokomotiva 310.076 „Kafemlejnek“
ZobrazitParní lokomotiva 313.432 „Matylda“
ZobrazitParní lokomotiva 354.195 „Všudybylka“
ZobrazitParní lokomotiva 414.096 „Heligón“
ZobrazitParní lokomotiva 477.043 „Papoušek“
ZobrazitParní lokomotiva 498.022 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 498.112 „Albatros“
ZobrazitParní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“
ZobrazitParní lokomotiva 534.0323 „Kremák“
ZobrazitParní lokomotiva 556.0271 „Štokr“
ZobrazitSalonní vůz prezidenta T. G. Masaryka
Zobrazit