Parní lokomotiva 498.112 „Albatros“
Rychlíková lokomotiva 498.1 přezdívaná Albatros jednička nebo jedničkový albatros je pokračováním úspěšných albatrosů řady 498.0 a představují vrchol konstrukce československých parních lokomotiv.
vozidlo | parní lokomotiva |
---|---|
označení | 498.112 |
typ vozidla | 2'D1' |
určení | rychlíky |
majitel | České dráhy |
stav | neprovozní vrak – oprava do vystavovatelného stavu |
přezdívka | Jedničkový albatros |
rok výroby | 1955 |
výrobce | Zavody V. I. Lenina v Plzni |
maximální rychlost | 120 km/h |
indikovaný výkon | 1985 kW |
služební hmotnost | 113 t |
průměr hnacích dvojkolí | 1830 mm |
Provozní vozidla u ČD
-
Lokomotiva 498.1 byla objednána jako pokračovatel své předchozí řady 498.0, ale s požadavkem na vyšší výkon, rychlost, spolehlivost a méně náročnou obsluhu. Kontruktéři v Plzni tento náročný úkol zvládli se ctí a brány lokomotivky v letech 1954 až 1955 opustilo celkem 15 lokomotiv řady 498.1, tedy jedničkových albatrosů. Od počátku provozu byly lokomotivy využívány zejména na nejtěžších rychlících mezi Prahou a Bratislavou a zpočátku také na tratích Bratislava – Košice či Žilina – Bohumín, a to až do jejich elektrifikace. Právě nástup nových trakcí způsobil postupný útlum provozu také řady 498.1, která se tak dostala i do Plzně s určením pro pražskou trať. Zde lokomotivy sloužily až do roku 1975. Zcela poslední lokomotiva 498.103 byla nasazována v Domažlicích až do podzimu roku 1976. Stroj 498.106 je držitelem oficiálně platného rychlostního rekordu československých parních lokomotiv, jehož dosáhl na zkušebním okruhu v Cerhenicích dne 27. srpna 1964 hodnotou 162 km/h.
Náš Albatros byl výrobně dokončen na začátku roku 1955 a 1. dubna téhož roku převzat do stavu depa Praha střed. O 3 roky později se přesouvá do Bratislavy a v roce 1972 do Plzně. Zde je také v roce 1973 navržen na zrušení a v březnu téhož roku zrušen a převeden na vytápěcí kotel K 557. V roce 1976 byl prodán k vytápění k Západočeským uhelným dolům Zbůch na důl Antonín Uxa v Tlučné u Nýřan. V roce 1990 se vrací k ČSD a byl převeden do depa Praha-Libeň. Později se ocitnul v Lounech, kde čekal na svoji záchranu. A to až do roku 2020, kdy byl 10. listopadu převezen do České Lípy, aby na něm o 18 dní později byla započata oprava do vystavovatelného stavu.
Město Česká Lípa v roce 2022 podpořilo opravu parní lokomotivy 498.112 do vystavovatelného stavu formou dotace částkou ve výši 100 000 Kč. Částka byla použita na výrobu nových vzduchojemů.
Další vozy z kategorie
TESTOVACÍ
Zobrazit