Kotlový vůz R 557155
První kotlové vozy pro přepravu tekutin začaly vznikat v polovině 70. let devatenáctého století. Za provozu se brzy projevilo, že jejich optimální vytížení a údržba závisí na výrobcích nákladu, a proto byly stejně jako vozy na přepravu piva brzy zařazovány do parků železničních společností jako vozy soukromé. Také objednávání těchto vozů u vagónek převzali majitelé a konstrukci a vybavení vozů podřídili svým požadavkům.
vozidlo | nákladní vůz |
---|---|
označení | R 557155 |
stav vozu | výstavní exponát |
výrobce | Královopolská strojírna Brno |
výroba typu | 1940-1941 |
provedení z období | 1941 |
původní majitel | Fantovy závody, a. s. Pardubice |
délka přes nárazníky | 8 900 mm |
vlastní váha | 12 500 kg |
ložná váha | 17 500 kg |
objem | 2 x 95 hl |
K vidění
ČD Muzeum Lužná u Rakovníka
Vůz R 557155 patří k výjimečné sérii tří vozů s kotlem rozděleným na dvě části po 95 hl, kterou objednala firma Fanto Pardubice v r. 1940 v Královopolské strojírně v Brně. Vozům byla Ministerstvem dopravy přidělena inventární čísla BMB-ČMD R 557155 až 557157, výroba proběhla na přelomu let 1940 a 1941 pod výrobními čísly 17411 až 17413 a zákazníkovi byly předány 31. 1. 1941. V předválečném období sice rozvoj technologie dospěl ke svařovaným kotlům a rovněž spodek vozů byl svařen z válcovaných nosníků, avšak v období okupace se výrobci museli vrátit k použití nýtování. A právě tento vůz je toho dokladem, neboť má svařovaný kotel a nýtovaný spodek. Kotel je uvnitř rozdělen vypouklým dnem a každá část má svoji báň s průlezem i výpusť. Vůz byl používán pro přepravu benzínu a minerálních olejů. Po vyrobení měl domovskou stanici v Pardubicích a tamtéž měl také udržovací dílny. Při bombardování rafinérie 24. srpna 1944 byl sice poškozen, avšak brzy se vrátil do provozu. Po roce 1945 byla firma znárodněna a stává se součástí národního podniku. Roku 1946 je ve smlouvě nového majitele uveden již s novým označením R 560194, domovská stanice i udržovací dílny se nemění. Po roce 1954 byl vůz převeden na vůz volného oběhu a přečíslován na R 8-60194. Poslední revize vozu proběhla 17. 12. 1969, ale to již nesl označení UIC 21 54 700 0 226-6. Na počátku 70. let byl vůz vyřazen z provozu.
Další vozy z kategorie
Vysokostěnný vůz Vtr 4‑20391
Zobrazit