Motorový vůz M 131.1 „Hurvínek“
Poválečné motorové vozy pro lokálky, které získaly svoji přezdívku snad podle dřevěného interiéru, ovládání pomocí lanek nebo velkých návěstních světel.
vozidlo | motorový vůz |
---|---|
označení | M 131.1 |
výrobce | Tatra Kopřivnice, Vagonka Tatra Studénka |
výroba | 1948–1956 |
max. rychlost | 60 km/h |
max. kapacita | 48 míst |
Provozní vozidla u ČD
M 131.101 – Šumperk, vozidlo NTM
M 131.105 – Lužná u Rakovníka
M 131.1130 – Česká Lípa
M 131.1448 – Veselí nad Moravou
M 131.1515 – Cheb
Motorové vozy řady M 131.1 se měly společně s vozy řady M 262.0 stát základem poválečné obnovy vozového parku ČSD, a zatímco větší vozy řady M 262.0 byly určeny pro hlavní tratě, malé a lehké motoráčky řady M 131.1 měly zajistit dopravu na lokálkách. Vozy se staly v provozu rychle oblíbené pro svoji jednoduchost a spolehlivost a s celkovým počtem 549 kusů šlo dlouho o naši nejpočetnější řadu, a to až do roku 1976, kdy jejich roli i primát postupně přebraly motorové vozy řady M 152.0 (810), aby je pak v roce 1984 nahradily zcela. Avšak některé vozy se v provozu objevily ještě počátkem 90. let. Mnoho strojů se dochovalo na vlečkách, kde je využívali pro posun, jiné byly přestavěny na prohlídkové vozy trakčního vedení.