Elektrická lokomotiva E 669.0 „Šestikolák“
První poválečné šestinápravové lokomotivy původně určené pro těžkou rychlíkovou dopravu.
vozidlo | Elektrická lokomotiva |
---|---|
označení | E 669.0 |
výrobce | Závody V. I. Lenina Plzeň |
výroba | 1958–1959 |
max. rychlost | 90 km/h |
napájení | 3 000 V stejnosměrných |
Vozidla u ČD
E 669.001 – Lužná u Rakovníka
Lokomotivy měly původně pokrýt potřebu výkonných lokomotiv pro náročnou rychlíkovou dopravu na trati Praha–Košice. Byly vyrobeny dva prototypy pro rychlost 120 km/h, označené řadou E 698.0. Protože se však nepodařilo dodržet nápravový tlak, brzy byly přeznačeny na řadu E 699.0. Přestože řadu E 499.0 v mnoha ohledech předčily, byly těžké a opotřebovávaly obloukovité tratě, které musely projíždět pomaleji než čtyřnápravové stroje. Byly proto vyzkoušeny v nákladní dopravě, kdy jim byla změnou převodu snížena rychlost na 90 km/h. Vzhledem k tomu že šlo o prototypové stroje, dále výroba nepokračovala a zdokonalená verze byla rovnou vyrobena pod novou řadou E 669.1. Po většinu své existence byly oba stroje dislokovány v České Třebové, kde jim říkali „Albatros“.