Elektrická lokomotiva E 669.0 „Šestikolák“

První poválečné šestinápravové lokomotivy původně určené pro těžkou rychlíkovou dopravu.

vozidlo elektrická lokomotivaElektrická lokomotiva
označení E 669.0
výrobce Závody V. I. Lenina Plzeň
výroba 1958–1959
max. rychlost 90 km/h
napájení 3 000 V stejnosměrných

Virtuální prohlídka

Vozidla u ČD

E 669.001 – Lužná u Rakovníka

Lokomotivy měly původně pokrýt potřebu výkonných lokomotiv pro náročnou rychlíkovou dopravu na trati Praha–Košice. Byly vyrobeny dva prototypy pro rychlost 120 km/h, označené řadou E 698.0. Protože se však nepodařilo dodržet nápravový tlak, brzy byly přeznačeny na řadu E 699.0. Přestože řadu E 499.0 v mnoha ohledech předčily, byly těžké a opotřebovávaly obloukovité tratě, které musely projíždět pomaleji než čtyřnápravové stroje. Byly proto vyzkoušeny v nákladní dopravě, kdy jim byla změnou převodu snížena rychlost na 90 km/h. Vzhledem k tomu že šlo o prototypové stroje, dále výroba nepokračovala a zdokonalená verze byla rovnou vyrobena pod novou řadou E 669.1. Po většinu své existence byly oba stroje dislokovány v České Třebové, kde jim říkali „Albatros“.

Fotogalerie

E 669.0 ŠestikolákE 669.0 Šestikolák

Další vozy z kategorie

Elektrická lokomotiva E 422.0 „Bobinka“

Zobrazit

Elektrická lokomotiva E 499.0 „Bobina“

Zobrazit