Motorový vůz M 152.0002 „Orchestrion“
Motorové vozy řady M 152.0 jsou náhradou za osvědčené, ale zastaralé vozy M 131.1. Byly určeny pro provoz na vedlejších tratích ČSD. Po dvou prototypech z roku 1973 následovala od r. 1975 sériová výroba, končící v r. 1984.
vozidlo | motorový vůz |
---|---|
označení | M 152.0002 |
typ vozidla | A'1' |
určení | osobní vlaky |
majitel | České dráhy |
stav | provozní |
přezdívka | Orchestrion |
rok výroby | 1974 |
výrobce | Vagónka Studénka |
výrobní číslo | 74889 |
maximální rychlost | 80 km/h |
indikovaný výkon | 155 kW |
přenos výkonu | hydromechanický |
služební hmotnost | 20 t |
průměr hnacích dvojkolí | 840 mm |
Provozní vozidla u ČD
M 152.0002 – Lužná u Rakovníka
Výrobcem vozů byla Vagónka Studénka a pro ČSD bylo dodáno celkem 680 kusů. Motorový vůz je dvounápravový s jednou poháněnou nápravou. Uložení skříně je na dvou jednonápravových podvozcích pro snadnější průjezd vozidla obloukem. Hnací agregát – vodou chlazený ležatý šestiválec LIAZ ML 634 – spolu s pomocnými pohony a chladičem je umístěn pod podlahou vozu. Motor pohání dvojkolí přes automatickou hydromechanickou dvoustupňovou převodovku a reverzační nápravovou převodovku. Skříň je řešena jako velkoprostorová, nabízí 50 míst k sezení v uspořádání 2+3 a dalších 40 míst k stání. Vstup do vozu umožňují na každé straně dvoje posuvné elektropneumaticky ovládané dveře. Vozy byly přiděleny do většiny dep v celé síti a u ČD slouží dodnes. Mnoho jich bylo rekonstruováno na provoz bez vlakové čety a nebo předěláno na motorovou jednotku řady 814 „Regionova“. Vůz M 152.0002 byl v roce 1995 přidělen do LD Valašské Meziříčí. Pravidelný provoz ukončil v roce 2015 a stal se muzejním vozidlem Českých drah. Nyní je umístěn v expozici v Lužné u Rakovníka.