Motorový vůz M 240.0100 „Singrovka“

Pro doplnění a modernizaci parku motorových vozů zvolily ČSD v roce 1956 novou koncepci a to vozy s hydrodynamickým přenosem výkonu. Určení těchto motorových vozů bylo pro vedlejší tratě.


vozidlo motorový vůz
motorový vůz
označení M 240.0100
typ vozidla 2'B'
určení osobní vlaky
majitel České dráhy
stav provozní
přezdívka Singrovka
rok výroby 1964
výrobce Vagónka Tatra Studénka
výrobní číslo 65833
maximální rychlost 70 km/h
indikovaný výkon 206 kW
přenos výkonu hydromechanický
služební hmotnost 31,6 t
průměr hnacích dvojkolí 880 mm

Virtuální prohlídka

Provozní vozidla u ČD

M 240.056 – Tanvald

M 240.057 – Tanvald

M 240.0100 – Chomutov

M 240.0114 – Turnov


Vagónka Tatra Studénka vyrobila v r. 1959 dva prototypy. Sériové vozy pak byly označeny řadou M 240.0 a v letech 1963 a 1964 bylo vyrobeno celkem 120 kusů. Vůz má ocelovou svařovanou samonosnou skříň s dvěma oddíly pro cestující s 56 místy k sezení, 46 místy k stání a zavazadlovým oddílem. Stanoviště strojvedoucího jsou opatřena čelními průchozími dveřmi. Skříň je uložena na jednom hnacím a jednom běžném dvounápravovém podvozku. Pohon tvoří vzduchem chlazený přeplňovaný vznětový motor Tatra 930-4 s válci do „V“, který je kardanovou hřídelí spojen s hydrodynamickou tříměničovou převodovkou H 250 M s reverzací. Pohon podvozku je tandemový, to znamená, že je poháněna nápravová převodovka vnitřního dvojkolí a z ní další hřídelí nápravová převodovka vnějšího dvojkolí.V provozu však vozy nevynikaly vysokou spolehlivostí a tak již od r. 1982 byly někde vytlačeny nově dodanými vozidly M 152.0. V pravidelném provozu byly u ČD do konce roku 2002, na Slovensku byl poslední vyřazen v roce 2009. Jak ČD tak ŽSR vlastní několik historických vozidel a provozuje je taky několik nostalgických spolků.


 

Přijďte se svézt

Fotogalerie