Motorový vůz M 262.076 „Kredenc“

Pokračováním motorizace osobní dopravy po 2. světové válce byl vývoj a výroba motorových vozů řady M 262.0. Šlo o vozidlo lehké konstrukce s elektrickým přenosem výkonu a přechodné i na tratě s méně únosným svrškem.


vozidlo motorový vůz
motorový vůz
označení M 262.076
(830 076-6)
typ vozidla 2'Bo'
určení rychlíky a osobní vlaky
majitel České dráhy
stav provozní
přezdívka Kredenc
rok výroby 1953
výrobce Tatra Studénka
výrobní číslo 52545
maximální rychlost 90 km/h
indikovaný výkon 301 kW
přenos výkonu elektrický
služební hmotnost 43,1 t
průměr hnacích dvojkolí 920 mm

Virtuální prohlídka

Provozní vozidla u ČD

M 262.018 – Olomouc

M 262.043 – Louny

M 262.076 – Lužná u Rakovníka

M 262.090 – Louny

M 262.0154 – Česká Lípa

M 262.0159 – Česká Lípa


Motorový vůz společně vyvinuly a vyráběly firmy Královopolská (skříň), Tatra Smíchov (podvozky) a ČKD Praha (spalovací motor a elektrická výzbroj). Byl podvozkového uspořádání, přičemž hnací podvozek měl dva tlapově u-ložené trakční elektromotory a na druhém běžném podvozku byl na samostatném rámu vznětový vidlicový dvanáctiválcový motor pružně spojený s trakčním dynamem. Dvojkolí jsou v rámu podvozku vedena dvojicí kyvných ramen (tzv. ojniček) odpružených vodorovnými vinutými pružinami. Skříň je uvnitř členěna na dva oddíly pro cestující (56 + 24 míst) a dále na nástupní prostory a zavazadlový oddíl. Bylo vyrobeno pro ČSD celkem 250 kusů ve třech sériích v letech 1949 až 1960. V osobní dopravě se tyto vozy objevují na všech druzích výkonů od dálkových motorových rychlíků přes osobní až po smíšené vlaky. Přípojné vozy se používaly nejprve řady Bam (dříve Calm) a od roku 1958 po jejich výrobě vozy Balm a BFalm. V 80. letech se změnilo řadového označení na 830 a v té době dochází také k rekonstrukcím dosazením jiného spalovacího motoru, po nichž se označení mění na 831.


 

Přijďte se svézt

Fotogalerie