Motorový vůz M 262.076 „Kredenc“
Pokračováním motorizace osobní dopravy po 2. světové válce byl vývoj a výroba motorových vozů řady M 262.0. Šlo o vozidlo lehké konstrukce s elektrickým přenosem výkonu a přechodné i na tratě s méně únosným svrškem.
vozidlo | motorový vůz |
---|---|
označení | M 262.076 (830 076-6) |
typ vozidla | 2'Bo' |
určení | rychlíky a osobní vlaky |
majitel | České dráhy |
stav | provozní |
přezdívka | Kredenc |
rok výroby | 1953 |
výrobce | Tatra Studénka |
výrobní číslo | 52545 |
maximální rychlost | 90 km/h |
indikovaný výkon | 301 kW |
přenos výkonu | elektrický |
služební hmotnost | 43,1 t |
průměr hnacích dvojkolí | 920 mm |
Provozní vozidla u ČD
M 262.018 – Olomouc
M 262.043 – Louny
M 262.076 – Lužná u Rakovníka
M 262.090 – Louny
M 262.0154 – Česká Lípa
M 262.0159 – Česká Lípa
Motorový vůz společně vyvinuly a vyráběly firmy Královopolská (skříň), Tatra Smíchov (podvozky) a ČKD Praha (spalovací motor a elektrická výzbroj). Byl podvozkového uspořádání, přičemž hnací podvozek měl dva tlapově u-ložené trakční elektromotory a na druhém běžném podvozku byl na samostatném rámu vznětový vidlicový dvanáctiválcový motor pružně spojený s trakčním dynamem. Dvojkolí jsou v rámu podvozku vedena dvojicí kyvných ramen (tzv. ojniček) odpružených vodorovnými vinutými pružinami. Skříň je uvnitř členěna na dva oddíly pro cestující (56 + 24 míst) a dále na nástupní prostory a zavazadlový oddíl. Bylo vyrobeno pro ČSD celkem 250 kusů ve třech sériích v letech 1949 až 1960. V osobní dopravě se tyto vozy objevují na všech druzích výkonů od dálkových motorových rychlíků přes osobní až po smíšené vlaky. Přípojné vozy se používaly nejprve řady Bam (dříve Calm) a od roku 1958 po jejich výrobě vozy Balm a BFalm. V 80. letech se změnilo řadového označení na 830 a v té době dochází také k rekonstrukcím dosazením jiného spalovacího motoru, po nichž se označení mění na 831.