Elektrická lokomotiva E 669.001 „Šestikolák“
Potřebu výkonnějších lokomotiv pro rychlíkovou dopravu měly pokrýt šestinápravové stroje s plánovaným označením E 698.0. Nepodařilo se však dodržet nápravový tlak a tak byl druhý prototyp po úpravách vyzkoušen v nákladní dopravě a přeznačen na E 669.001.
vozidlo | elektrická lokomotiva |
---|---|
označení | E 669.001 (180 001–0) |
typ vozidla | Co'Co' |
určení | nákladní vlaky |
majitel | České dráhy |
stav | provozní |
přezdívka | Šestikolák |
rok výroby | 1959 |
výrobce | Škoda Plzeň |
výrobní číslo | 3711 |
maximální rychlost | 90 km/h |
indikovaný výkon | 3048 kW |
soustava | 3000 V stejnosměrných |
regulace | odporová |
služební hmotnost | 119 t |
průměr hnacích dvojkolí | 1250 mm |
Provozní vozidla u ČD
E 669.001 – Lužná u Rakovníka
První prototyp byl potom rekonstruován na tlapové trakční motory s oboustranným náhonem náprav šikmými o-zubenými koly a přeznačen na E 669.002. Stal se tak prototypem všech sériově stavěných šestinápravových elektrických lokomotiv ČSD. Stroje jsou skříňového typu se dvěma čelními stanovišti strojvedoucího. Na jedné bočnici skříně jsou okna a na druhé bočnici jsou žaluzie pro sání vzduchu do strojovny. Třínápravové podvozky jsou spojeny kloubovou mezipodvozkovou vazbou. Vypružení je šroubovými válcovými pružinami v sekundárním a listovými pružnicemi v primárním vypružení. Na jednotlivých spojeních trakčních motorů (sériovém, sérioparalelním ve 2 větvích po třech motorech a ve 3 větvích po dvou motorech) je použitá odporová regulace. Na jednotlivých spojeních je k dispozici 22, 11 a 7 regulačních stupňů.
Po většinu své existence byly oba stroje dislokovány v České Třebové, kde jim říkali „Albatros“. Počátkem 90. let byl stroj 180.001 dokonce zrušen. V roce 1995 byly však oba stroje opraveny a v původních nátěrech vráceny do provozu. Stroj 180.002 se stává majetkem NTM Praha a stroj 180.001 je jako historický stroj ČD převezen v roce 2017 do expozice v Lužné u Rakovníka.