Elektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“
Tato lokomotiva jako prototyp byla první s bezlicenční konstrukcí podvozků. Měla stejnou skříň s řadou E 499.0, tedy se šesti kruhovými okny v každé bočnici. Další sériové stroje měly již po čtyřech hranatých oknech.
vozidlo | elektrická lokomotiva |
---|---|
označení | E 499.101 (141 001 – 8) |
typ vozidla | Bo'Bo' |
určení | univerzální |
majitel | České dráhy |
stav | neprovozní |
přezdívka | Bobina |
rok výroby | 1957 |
výrobce | Škoda Plzeň |
výrobní číslo | 3393 |
maximální rychlost | 120 km/h |
indikovaný výkon | 2032 kW |
soustava | 3000 V stejnosměrných |
regulace | odporová |
služební hmotnost | 84 t |
průměr hnacích dvojkolí | 1250 mm |
Provozní vozidla u ČD
-
Po provozním ověření prototypu byla zahájena sériová výroba. V elektrické části je tato řada téměř shodná s předcházející řadou E 499.0. Konstrukce podvozků jako u prototypu však použita nebyla, stavěné stroje měly listové pružnice v obou stupních vypružení. K přenosu otáčivého momentu z trakčního motoru na dvojkolí bylo místo lamelové spojky Sécheron použito nového škodováckého patentu – kloubových spojek ŠKODA-Chadži. Ve dvou sériích nakonec bylo vyrobeno celkem 61 lokomotiv. V širokorozchodném provedení byla dodána také do SSSR pod označením ČS 3 v počtu 87 kusů a v normálně rozchodném provedení také 30 strojů s označením EU 05 do Polska.
Po vyrobení byly nasazeny jen v depech české části republiky a tak po řadě E 499.0 převzaly podstatnou část rychlíkové vozby z Prahy až na východní konec Československa. Jelikož se jedná o univerzální lokomotivu, byla provozována nejen v rychlíkové vozbě, ale i při vozbě osobních vlaků a také rychlých nákladních vlaků. V současnosti zbývá u ČD již jen 9 strojů, v letech 2008/9 jich bylo 6 prodáno na Slovensko a 4 do Polska.