Elektrická lokomotiva E 499.101 „Bobina“

Tato lokomotiva jako prototyp byla první s bezlicenční konstrukcí podvozků. Měla stejnou skříň s řadou E 499.0, tedy se šesti kruhovými okny v každé bočnici. Další sériové stroje měly již po čtyřech hranatých oknech.


vozidlo elektrická lokomotiva
elektrická lokomotiva
označení E 499.101
(141 001 – 8)
typ vozidla Bo'Bo'
určení univerzální
majitel České dráhy
stav neprovozní
přezdívka Bobina
rok výroby 1957
výrobce Škoda Plzeň
výrobní číslo 3393
maximální rychlost 120 km/h
indikovaný výkon 2032 kW
soustava 3000 V stejnosměrných
regulace odporová
služební hmotnost 84 t
průměr hnacích dvojkolí 1250 mm

Virtuální prohlídka

Provozní vozidla u ČD

-


Po provozním ověření prototypu byla zahájena sériová výroba. V elektrické části je tato řada téměř shodná s předcházející řadou E 499.0. Konstrukce podvozků jako u prototypu však použita nebyla, stavěné stroje měly listové pružnice v obou stupních vypružení. K přenosu otáčivého momentu z trakčního motoru na dvojkolí bylo místo lamelové spojky Sécheron použito nového škodováckého patentu – kloubových spojek ŠKODA-Chadži. Ve dvou sériích nakonec bylo vyrobeno celkem 61 lokomotiv. V širokorozchodném provedení byla dodána také do SSSR pod označením ČS 3 v počtu 87 kusů a v normálně rozchodném provedení také 30 strojů s označením EU 05 do Polska.

Po vyrobení byly nasazeny jen v depech české části republiky a tak po řadě E 499.0 převzaly podstatnou část rychlíkové vozby z Prahy až na východní konec Československa. Jelikož se jedná o univerzální lokomotivu, byla provozována nejen v rychlíkové vozbě, ale i při vozbě osobních vlaků a také rychlých nákladních vlaků. V současnosti zbývá u ČD již jen 9 strojů, v letech 2008/9 jich bylo 6 prodáno na Slovensko a 4 do Polska.


 

Přijďte se svézt

Fotogalerie