Salonní vůz prezidenta T. G. Masaryka

Park salonních vozů ČSD pro přepravu vysokých státních činitelů, především prezidenta republiky, byl rozšířen o vůz, který byl darem k 80. narozeninám T.G. Masaryka. Železniční správě byl předán symbolicky v den jeho narozenin, 7.3.1930.


vozidlo osobní vůz
salonní vůz
označení Aza 80
majitel České dráhy
stav provozní
rok výroby 1930
výrobce Ringhofferovy závody a.s., Praha – Smíchov
uspořádání pojezdu čtyřnápravový podvozkový vůz
maximální rychlost 140 km/h
délka přes nárazníky 23 500 mm
vzdálenost otočných čepů 16 000 mm
rozvor podvozků 2 500 mm
hmotnost 56 t
průměr dvojkolí 1 000 mm

Virtuální prohlídka

Provozní vozidla u ČD

Aza 80 – Lužná u Rakovníka


Park salonních vozů ČSD byl v meziválečném období velmi skromný. Proto bylo rozhodnuto k životnímu jubileu T.G. Masaryka vyrobit vůz, který by byl reprezentantem československé železniční techniky a důstojným dopravním prostředkem prvního muže státu. Zakázka byla objednána u Ringhofferových závodů, které si byly vědomé výjimečnosti tohoto úkolu a proto konstrukci i výrobě věnovaly nevšední péči. Půdorysný rozvrh i architektura jednotlivých interiérů byla řešena ve spolupráci s architektem Albertem Jonášem. Vůz se tak stal vizitkou vysokého uměleckého vkusu té doby. Moderně byla řešena i technická část. Jako první u ČSD měl celokovovou skříň a pensylvánské podvozky. Vykazoval proto velice klidný chod a byl způsobilý jet rychlostí 140 km/h. Skříň byla i dokonale tepelně a zvukově izolovaná.

Vůz byl využíván pro cesty prezidenta i jiných představitelů až do roku 1967, kdy byl vyřazen. Stal se ale technickou památkou. V roce 1991 prošel v ŽOS České Velenice revitalizací a vrátil se opět do příležitostného provozu. V roce 2014 byl přemístěn do Železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.


 

Přijďte se svézt

Fotogalerie