Elektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“
Na základě zkušeností s provozem prototypu E 669.002 vyrobila Škoda Plzeň dvě série šestinápravových elektrických lokomotiv s označením E 669.1. Byly určeny především pro nákladní dopravu.
vozidlo | elektrická lokomotiva |
---|---|
označení | E 669.101 (181 001–9) |
typ vozidla | Co'Co' |
určení | nákladní vlaky |
majitel | České dráhy |
stav | neprovozní |
přezdívka | Šestikolák |
rok výroby | 1961 |
výrobce | Škoda Plzeň |
výrobní číslo | 4235 |
maximální rychlost | 90 km/h |
indikovaný výkon | 1. série 2 610 kW 2. série 2 790 kW |
soustava | 3000 V stejnosměrných |
regulace | odporová |
služební hmotnost | 124,2 t |
průměr hnacích dvojkolí | 1250 mm |
Provozní vozidla u ČD
-
Pohon dvojkolí je řešen stejnosměrnými sériovými tlapovými trakčními motory a to u první série 80 kusů s trvalým výkonem 435 kW a u druhé série 70 kusů o výkonu 465 kW. Podvozky jsou pro natáčení v oblouku spojeny příčnou vazbou. Skříň byla řešena rozdílně od prototypů jako uzavřená, tedy bez žaluzií na jedné bočnici a vzduch k chlazení elektrovýzbroje byl nasáván otvory ve střeše. Regulace výkonu je odporová, odporníky litinové se stykači spínanými společným elektropneumatickým motorem. Konstrukce byla úspěšná i exportně, v úpravě na široký rozchod byla v mnoha zdokonalených sériích vyráběna pro SSSR a to až do roku 1976 a dosažení 1 062 kusů.
U ČSD nesla tato řada podstatný díl nákladní dopravy na hlavním tahu a proto byla nasazena nejprve do dep Spišská Nová Ves a Žilina, později i do Košic a České Třebové. Postupně však byla soustředěna do Č. Třebové a Ostravy. Několik desítek strojů bylo pronajato soukromým společnostem do Polska. Lokomotiva E 669.101 prošla v roce 2000 hlavní opravou, v pravidelném provozu sloužila do konce roku 2004 a ujela celkem 3 835 000 km.