Elektrická lokomotiva E 669.101 „Šestikolák“

Na základě zkušeností s provozem prototypu E 669.002 vyrobila Škoda Plzeň dvě série šestinápravových elektrických lokomotiv s označením E 669.1. Byly určeny především pro nákladní dopravu.


vozidlo elektrická lokomotiva
elektrická lokomotiva
označení E 669.101
(181 001–9)
typ vozidla Co'Co'
určení nákladní vlaky
majitel České dráhy
stav neprovozní
přezdívka Šestikolák
rok výroby 1961
výrobce Škoda Plzeň
výrobní číslo 4235
maximální rychlost 90 km/h
indikovaný výkon 1. série 2 610 kW
2. série 2 790 kW
soustava 3000 V stejnosměrných
regulace odporová
služební hmotnost 124,2 t
průměr hnacích dvojkolí 1250 mm

Virtuální prohlídka

Provozní vozidla u ČD

-


Pohon dvojkolí je řešen stejnosměrnými sériovými tlapovými trakčními motory a to u první série 80 kusů s trvalým výkonem 435 kW a u druhé série 70 kusů o výkonu 465 kW. Podvozky jsou pro natáčení v oblouku spojeny příčnou vazbou. Skříň byla řešena rozdílně od prototypů jako uzavřená, tedy bez žaluzií na jedné bočnici a vzduch k chlazení elektrovýzbroje byl nasáván otvory ve střeše. Regulace výkonu je odporová, odporníky litinové se stykači spínanými společným elektropneumatickým motorem. Konstrukce byla úspěšná i exportně, v úpravě na široký rozchod byla v mnoha zdokonalených sériích vyráběna pro SSSR a to až do roku 1976 a dosažení 1 062 kusů.

U ČSD nesla tato řada podstatný díl nákladní dopravy na hlavním tahu a proto byla nasazena nejprve do dep Spišská Nová Ves a Žilina, později i do Košic a České Třebové. Postupně však byla soustředěna do Č. Třebové a Ostravy. Několik desítek strojů bylo pronajato soukromým společnostem do Polska. Lokomotiva E 669.101 prošla v roce 2000 hlavní opravou, v pravidelném provozu sloužila do konce roku 2004 a ujela celkem 3 835 000 km.


 

Přijďte se svézt

Fotogalerie