Motorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“

Jako stroje konstrukčně navazující na řadu T 435.0 byly vyráběny lokomotivy řady T 458.1. Byly odvozeny z exportních strojů ČME 2 dodávaných v letech 1960 až 1965 do tehdejšího SSSR.


vozidlo motorová lokomotiva
motorová lokomotiva
označení T 458.1190
(721 190–7)
typ vozidla Bo'Bo'
určení nákladní vlaky
majitel České dráhy
stav provozní
přezdívka Velký hektor
rok výroby 1965
výrobce ČKD Praha
maximální rychlost 80 km/h
trvalý výkon 552 kW
přenos výkonu elektrický, stejnosměrný
služební hmotnost 74 t
průměr hnacích dvojkolí 1050 mm

Provozní vozidla u ČD

T458.1091 – Šumperk

T 458.1190 – Lužná u Rakovníka


Určení stroje bylo pro nákladní traťovou službu a posun, z výchozího typu T 435.0 bylo tedy zachováno kapotové uspořádání s koncovou kabinou strojvedoucího a motor 6 S 310 DR. Vzhledem k nárůstu hmotnosti pak představovaly vyšší výkonovou kategorii, neboť při stejném motorickém výkonu disponovaly vyšší tažnou silou! Pro zlepšení chodových vlastností však s výjimkou prvních pěti kusů byly ostatní pro ČSD již dodávány s novým typem podvozků, kde rozsochové vedení dvojkolí a pensylvánské provedení bylo nahrazeno vedením dvojkolí kyvnými rameny s odpružením šroubovými pružinami. ČSD odebraly nejprve 13 kusů pro široký rozchod a v letech 1963 až 1965 pak převzaly z ČKD Praha 206 lokomotiv na normální rozchod. Typ byl úspěšný i po exportní stránce, neboť kromě SSSR byl dodáván i do Albánie, Indie, Iráku, NDR a Polska. Osvědčily se i při nasazení v průmyslu a na vlečkách, kam byla také řada kusů odprodána po poklesu jejich potřeby u ČSD koncem 90. let.


 

Přijďte se svézt

Fotogalerie