Motorová lokomotiva T 458.1190 „Velký hektor“
Jako stroje konstrukčně navazující na řadu T 435.0 byly vyráběny lokomotivy řady T 458.1. Byly odvozeny z exportních strojů ČME 2 dodávaných v letech 1960 až 1965 do tehdejšího SSSR.
vozidlo | motorová lokomotiva |
---|---|
označení | T 458.1190 (721 190–7) |
typ vozidla | Bo'Bo' |
určení | nákladní vlaky |
majitel | České dráhy |
stav | provozní |
přezdívka | Velký hektor |
rok výroby | 1965 |
výrobce | ČKD Praha |
maximální rychlost | 80 km/h |
trvalý výkon | 552 kW |
přenos výkonu | elektrický, stejnosměrný |
služební hmotnost | 74 t |
průměr hnacích dvojkolí | 1050 mm |
Provozní vozidla u ČD
T458.1091 – Šumperk
T 458.1190 – Lužná u Rakovníka
Určení stroje bylo pro nákladní traťovou službu a posun, z výchozího typu T 435.0 bylo tedy zachováno kapotové uspořádání s koncovou kabinou strojvedoucího a motor 6 S 310 DR. Vzhledem k nárůstu hmotnosti pak představovaly vyšší výkonovou kategorii, neboť při stejném motorickém výkonu disponovaly vyšší tažnou silou! Pro zlepšení chodových vlastností však s výjimkou prvních pěti kusů byly ostatní pro ČSD již dodávány s novým typem podvozků, kde rozsochové vedení dvojkolí a pensylvánské provedení bylo nahrazeno vedením dvojkolí kyvnými rameny s odpružením šroubovými pružinami. ČSD odebraly nejprve 13 kusů pro široký rozchod a v letech 1963 až 1965 pak převzaly z ČKD Praha 206 lokomotiv na normální rozchod. Typ byl úspěšný i po exportní stránce, neboť kromě SSSR byl dodáván i do Albánie, Indie, Iráku, NDR a Polska. Osvědčily se i při nasazení v průmyslu a na vlečkách, kam byla také řada kusů odprodána po poklesu jejich potřeby u ČSD koncem 90. let.