Motorová lokomotiva T 466.0286 „Pilštyk“

Lokomotivy T 466.0 vyráběly ZTS Martin na základě vlastního vývoje a proto se v řadě detailů liší od ostatních strojů ČSD. Byly určeny pro lehkou osobní i nákladní traťovou službu a středně těžkou posunovací službu.


vozidlo motorová lokomotiva
motorová lokomotiva
označení T 466.0286
(735 286–7)
typ vozidla Bo'Bo'
určení osobní a nákladní vlaky
majitel České dráhy
stav provozní
přezdívka Pilštyk
rok výroby 1979
výrobce ZTS Martin
maximální rychlost 90 km/h
trvalý výkon 926 kW
přenos výkonu elektrický
služební hmotnost 64 t
průměr hnacích dvojkolí 1000 mm

Provozní vozidla u ČD

T 466.0007 – Olomouc

T 466.0286 – Lužná u Rakovníka


Důvodem výroby těchto lokomotiv byla další náhrada dosluhující parní trakce, tentokrát na vedlejších tratích a proto se jedná o hnací vozidlo střední výkonové kategorie. Pro nasazení v osobní dopravě, kde ještě většina vozů měla v té době pouze parní topení , byl stroj vybaven parním generátorem PG 500. Prvních 26 kusů bylo vybaveno elektrodynamickou brzdou, která však byla poměrně brzo v provozu demontována. Prototyp vyjel v roce 1971 a ověřovací série 25 kusů byla vyrobena mezi lety 1972 – 1975. Závěr výroby byl v roce 1979 po dodání celkových 298 kusů. Použitý motor PA 4 – 185 však nesplnil očekávání a byl příčinou nejednoznačného hodnocení celkových provozních vlastností. Kladem byl naopak dobrý rozhled z věžové kabiny strojvedoucího, dobré chodové vlastnosti a poměrně velký výkon při nízké hmotnosti. Vyšší spotřeba, pokles nákladní dopravy a převod osobní dopravy do motorových vozů byly pak počátkem 90. let důvodem k zahájení přestaveb na řadu 714 u ČD a na řadu 736 na Slovensku.


 

Přijďte se svézt

Fotogalerie