Motorová lokomotiva T 334.085 „Rosnička“

Tyto třínápravové motorové lokomotivy jsou největším rozumně proveditelným hnacím vozidlem bez podvozků, a tedy vozidlem relativně levným.


vozidlo motorová lokomotiva
motorová lokomotiva
označení T 334.085
(710 085-2)
typ vozidla C
určení posun a nákladní vlaky
majitel České dráhy
stav provozní
přezdívka Rosnička
rok výroby 1966
výrobce ČKD Praha
maximální rychlost 60 km/h
trvalý výkon 301 kW
přenos výkonu hydrodynamický
služební hmotnost 39,7 t
průměr hnacích dvojkolí 1000 mm

Provozní vozidla u ČD

T 334.090 – Olomouc


V roce 1959 ČKD Praha vyrobila prototyp třínápravové dieselhydraulické lokomotivy označený T 324.001. U něj byla opuštěna koncepce spojnicového pohonu a bylo použito kloubových hřídelů a nápravových převodovek. Hnacím agregátem byl osvědčený motor 12 V 170 DR, použitý před tím u motorových vozů M 262.0 a úzkorozchodných lokomotiv T 47.0 a dvouměničová hydrodynamická převodovka vlastní konstrukce. Lokomotiva byla nejmenším členem tehdy připravované typové řady dieselhydraulických lokomotiv ČKD. Po rozsáhlých zkouškách následovala od roku 1961 sériová výroba zdokonalených lokomotiv označených T 334.0. Do roku 1963 lokomotivka v Libni dodala 90 kusů, pak výroba pokračovala ve smíchovské Tatře (1964-66, 235 ks), v SMZ Dubnica nad Váhom (1966-68, 120 kusů) a nakonec v TEES Martin (1969-73, 131 kusů). Určení lokomotivy bylo pro lehkou traťovou službu, posun a vlečkový provoz. Příliš se však neprosadily, neboť jejich výkon byl proti parním lokomotivám stejné kategorie poloviční, tudíž se nasazovaly jen na rovinaté místní tratě a lehké nákladní vlaky.


 

Přijďte se svézt

Fotogalerie