Motorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“

Základní kámen rozsáhlejší motorizace u ČSD položila lokomotiva řady T 435.0, odvozená z prototypů T 434.0 a vyráběná v ČKD Praha od roku 1958. Vyrobeno bylo celkem 287 strojů, pro ČSD jich bylo určeno 150.


vozidlo motorová lokomotiva
motorová lokomotiva
označení T 435.0058 (720 058-7)
typ vozidla Bo'Bo'
určení posun a nákladní vlaky
majitel České dráhy
stav provozní
přezdívka Hektor
rok výroby 1960
výrobce ČKD Praha
maximální rychlost 60 km/h
trvalý výkon 551 kW
přenos výkonu elektrický stejnosměrný
služební hmotnost 61 t
průměr hnacích dvojkolí 1000 mm

Virtuální prohlídka

Provozní vozidla u ČD

T 435.0040 – Hradec Králové

T 435.0058 – Lužná u Rakovníka

T 435.0111 – Tanvald

T 435.0139 – Lužná u Rakovníka

T 435.0145 – Cheb


Lokomotiva je kapotová s koncovou kabinou strojvedoucího, před kabinou je strojovna se spalovacím motorem 6 S 310 DR a trakčním generátorem, následuje blok chlazení a v čele kapoty je umístěn kompresor. Původně byly použity pensylvánské podvozky, ale kvůli jejich tvrdému chodu byly vyvinuty nové tzv. „kývačkové“ podvozky, kdy je dvojkolí vedeno kyvnými rameny a vypružení je výhradně šroubovými pružinami. Toto řešení se osvědčilo a tak poslední čtvrtá série měla již tyto podvozky. Výrobce měl s těmito stroji i exportní úspěch a dodával je do Albánie, Iráku a také NDR, kde krom DR je odebíraly i průmyslové závody pro posun ve svých areálech. V roce 1988 dostaly lokomotivy nové označení řadou 720, která od roku 1995 platí i pro stroje z průmyslu. V současnosti již není v pravidelném provozu u ČD žádný tento stroj, ale 5 jich bylo zachováno pro historické jízdy. Dva stroje jsou v majetku NTM Praha a několik jich vlastní soukromé firmy nebo spolky. Lokomotiva T 435.0058 byla od roku 1988 přidělená Správě dopravní cesty a sloužila proto hlavně na pracovních vlacích. Od roku 2006 je pak muzejním exponátem.


 

Přijďte se svézt

Fotogalerie