Motorová lokomotiva T 435.0058 „Hektor“
Základní kámen rozsáhlejší motorizace u ČSD položila lokomotiva řady T 435.0, odvozená z prototypů T 434.0 a vyráběná v ČKD Praha od roku 1958. Vyrobeno bylo celkem 287 strojů, pro ČSD jich bylo určeno 150.
vozidlo | motorová lokomotiva |
---|---|
označení | T 435.0058 (720 058-7) |
typ vozidla | Bo'Bo' |
určení | posun a nákladní vlaky |
majitel | České dráhy |
stav | provozní |
přezdívka | Hektor |
rok výroby | 1960 |
výrobce | ČKD Praha |
maximální rychlost | 60 km/h |
trvalý výkon | 551 kW |
přenos výkonu | elektrický stejnosměrný |
služební hmotnost | 61 t |
průměr hnacích dvojkolí | 1000 mm |
Provozní vozidla u ČD
T 435.0040 – Hradec Králové
T 435.0058 – Lužná u Rakovníka
T 435.0111 – Tanvald
T 435.0139 – Lužná u Rakovníka
T 435.0145 – Cheb
Lokomotiva je kapotová s koncovou kabinou strojvedoucího, před kabinou je strojovna se spalovacím motorem 6 S 310 DR a trakčním generátorem, následuje blok chlazení a v čele kapoty je umístěn kompresor. Původně byly použity pensylvánské podvozky, ale kvůli jejich tvrdému chodu byly vyvinuty nové tzv. „kývačkové“ podvozky, kdy je dvojkolí vedeno kyvnými rameny a vypružení je výhradně šroubovými pružinami. Toto řešení se osvědčilo a tak poslední čtvrtá série měla již tyto podvozky. Výrobce měl s těmito stroji i exportní úspěch a dodával je do Albánie, Iráku a také NDR, kde krom DR je odebíraly i průmyslové závody pro posun ve svých areálech. V roce 1988 dostaly lokomotivy nové označení řadou 720, která od roku 1995 platí i pro stroje z průmyslu. V současnosti již není v pravidelném provozu u ČD žádný tento stroj, ale 5 jich bylo zachováno pro historické jízdy. Dva stroje jsou v majetku NTM Praha a několik jich vlastní soukromé firmy nebo spolky. Lokomotiva T 435.0058 byla od roku 1988 přidělená Správě dopravní cesty a sloužila proto hlavně na pracovních vlacích. Od roku 2006 je pak muzejním exponátem.