Motorová lokomotiva T 211.0101 „Prasátko“

Jedním z prvních typů motorových lokomotiv sériově vyráběných v ČKD Praha byla řada T 211.0. Byly to stroje určené pro lehkou traťovou službu a lehký posun v malých stanicích, depech i průmyslových závodech.


vozidlo motorová lokomotiva
motorová lokomotiva
označení T211.0101
(700 101-9)
typ vozidla B
určení posun
majitel České dráhy
stav provozní
přezdívka Prasátko
rok výroby 1960
výrobce ČKD Praha
maximální rychlost 40 km/h
trvalý výkon 121 kW
přenos výkonu mechanický
služební hmotnost 22 t
průměr hnacích dvojkolí 1000 mm

Provozní vozidla u ČD

T 211.0101 – Bezdružice

T 212.0001 – Lužná u Rakovníka

T 212.0062 – Olomouc

T 212.0069 – Lužná u Rakovníka

T 212.1050 – Valašské Meziříčí


V letech 1957 až 1962 ČKD Praha vyrobila celkem 824 strojů tohoto typu. Jedná se o dvounápravovou kapotovou lokomotivu s koncovou kabinou strojvedoucího. Pohon tvoří vzduchem chlazený dvanáctiválcový vidlicový naftový motor Tatra s přímým vstřikem paliva (známý z nákladních automobilů) a čtyřstupňová pneumaticky ovládaná synchronizovaná mechanická převodovka ČKD, která je obdobou principu Mylius. Točivý moment je na dvojkolí přenášen pomocí kloubových hřídelů a nápravových převodovek. Výrobce měl s tímto typem i exportní úspěchy (např. Egypt, Irák, Polsko, Rumunsko a další), což bylo opodstatněné s ohledem na jejich přednosti – snadnou obsluhu a údržbu, zimní provoz usnadněný vzduchem chlazeným motorem a v porovnání s parní trakcí okamžitá pohotovost k službě. Z vyrobeného množství převzalo ČSD 167 kusů, ostatní byly pro průmysl nebo na vývoz. Pro náš průmysl bylo dodáno i 10 kusů rozchodu 900 mm, pro vývoz byly vyrobeny i širokorozchodné verze - do SSSR rozchodu 1524 mm a do Indie rozchodu 1676 mm. V současnosti řadu z nich provozují i různé spolky a muzeální železnice.


 

Přijďte se svézt

Fotogalerie