Motorová lokomotiva úzkorozchodná TU 47.016 „Téúčko“
Lokomotivy řady TU 47.0 byly vyvinuty pro motorizaci provozu na úzkorozchodných tratích ČSD. Na celkem pěti tratích rozchodu 750 a 760 mm mohly být nasazeny jak pro osobní tak i nákladní dopravu.
vozidlo | motorová lokomotiva |
---|---|
označení | TU 47.016 (705 916-5) |
typ vozidla | Bo'Bo' |
určení | úzkorozchodné lokálky |
majitel | České dráhy |
stav | neprovozní |
přezdívka | Téúčko |
rok výroby | 1958 |
výrobce | ČKD Praha |
maximální rychlost | 50 km/h |
trvalý výkon | 258 kW |
přenos výkonu | elektrický |
služební hmotnost | 32 t |
průměr hnacích dvojkolí | 760 mm |
Provozní vozidla u ČD
-
V roce 1948 byla objednána v ČKD Praha první série. Celkem 6 kusů této série bylo vyrobeno v letech 1954 až 1955 a prvotní označení bylo T 47.0. Zdrojem výkonu byl motor ČKD 12 V 170 DR, který se již osvědčil při provozu motorových vozů M 262.0. Pohon dvojkolí pak zajišťují tlapově uložené stejnosměrné sériové trakční elektromotory. V roce 1958 byla vyrobena druhá 15kusová série. Převodový poměr trakčních motorů byl u prvních 4 kusů druhé série změněn, neboť stroje T 47.007 až 010 byly určeny pro trať Frýdlant v Čechách – Heřmanice o rozchodu 750 mm. Zbývajících 11 strojů bylo rozděleno po 4 do Osoblahy a Ružomberoku a 3 do Jindřichova Hradce. Výrobce měl s tímto typem i exportní úspěch, když v letech 1957-58 bylo 45 lokomotiv dodáno do SSSR. U nás byly tyto stroje později přeznačeny na TU 47.0 a v roce 1988 dostaly novou řadu 705.9. Na tratích ve Frýdlantu a na Slovensku byl provoz již zrušen a tratě v Jindřichově Hradci provozuje soukromá společnost. Posledním místem provozu již rekonstruované lokomotivy u Českých drah je tak trať Třemešná ve Slezsku – Osoblaha.