Parní lokomotiva 556.0271 „Štokr“
Nejmodernější československé parní lokomotivy pro těžké nákladní vlaky. S těmito lokomotivami končí výroba parních lokomotiv a později i parní provoz u nás.
vozidlo | parní lokomotiva |
---|---|
označení | 556.0271 |
typ vozidla | 1'E |
určení | nákladní vlaky |
majitel | České dráhy |
stav | neprovozní |
přezdívka | Štokr |
rok výroby | 1955 |
výrobce | Závody V. I. Lenina Plzeň |
maximální rychlost | 80 km/h |
indikovaný výkon | 1500 kW |
služební hmotnost | 99,0 t |
průměr hnacích dvojkolí | 1400 mm |
Provozní vozidla u ČD
556.0506 – Hradec Králové
Celkem 510 lokomotiv řady 556.0 bylo vyrobeno v lokomotivce Škoda Plzeň v letech 1952 - 1958. Lokomotiva 556.0510 je poslední parní lokomotivou vyrobenou v Československu. Původní určení lokomotiv bylo pro nejtěžší nákladní vlaky, výjimečně byly používány i na vozbu osobních vlaků. V rámci těžkotonážního hnutí v padesátých letech 20. století vozily rekordně těžké údernické vlaky. V provozu se udržely až do samého konce parního provozu na počátku osmdesátýh let, v řadě dep právě tyto lokomotivy ukončovaly parní provoz u ČSD. Lokomotivy byly vybaveny mechanickým přikladačem paliva odvozených od francouzského typu „Standard Stocker“ a od něho dostaly i přezdívku „Štokr“.