Parní lokomotiva 422.062 „Malý bejček“
Lokomotivy původně označené u Rakouských státních drah řadou 178 vyráběly v monarchii lokomotivky Krauss Linz, PČM Praha, Vídeňské N. Město, Floridsdorf a St.E.G. Jedná se o typickou představitelku státních i soukromých místních drah.
vozidlo | parní lokomotiva |
---|---|
označení | 422.062 |
typ vozidla | D |
určení | lokálky |
majitel | České dráhy |
stav | neprovozní |
přezdívka | Malý bejček |
rok výroby | 1907 |
výrobce | Krauss Linec, Rakousko |
výrobní číslo | 6619 |
maximální rychlost | 50 km/h |
indikovaný výkon | 420 kW |
služební hmotnost | 46 t |
průměr hnacích dvojkolí | 1100 mm |
Provozní vozidla u ČD
-
Tento typický stroj pro lokálky byl vyráběn v letech 1898 až 1924. Měl sdružený dvouválcový parní stroj na mokrou páru. Komín byl zpočátku baňatý, později rovný litinový s jiskrojemem v dýmnici. Vnější rozvod byl Gölsdorfův, čtyři spřažená dvojkolí měla kotoučová kola s mazacími otvory. V roce 1918 převzaly ČSD od Rakouských státních drah celkem 105 strojů této řady a později je přeznačily na 422.0. Používaly se na vedlejších tratích a u personálu byly oblíbené. Do roku 1938 byla na všechny stroje dosazena tlaková brzda místo sací. S odstoupením Sudet převzaly Německé říšské dráhy 34 lokomotiv a po skončení války byly všechny vráceny zpět ČSD. Po válce jejich počet paradoxně narůstal až na inventární stav 117 strojů, neboť jich část byla převzata v rámci reparací a dále po znárodnění některých soukromých drah. Rozšířením řad 423.0 a 433.0 přecházely na posun nebo do vlečkového provozu. Do současnosti se zachovaly čtyři stroje u nás a dva na Slovensku. Lokomotiva 422.062 byla umístěna na pomník u depa v Kolíně, odkud byla sňata a převezena do muzea v Lužné, kde bude využita jako statický exponát.