Parní lokomotiva 534.0323 „Kremák“

Lokomotiva byla vyrobena ve Škodových závodech v Plzni v roce 1946 s výrobním číslem 1648 a její určení bylo pro těžké nákladní vlaky a ke konci parního provozu byla používána i v osobní vozbě.


vozidlo parní lokomotiva
parní lokomotiva
označení 534.0323
typ vozidla 1'E
určení nákladní vlaky
majitel České dráhy
stav provozní
přezdívka Kremák
rok výroby 1946
výrobce Škoda Plzeň
maximální rychlost 60 km/h
indikovaný výkon 1104 kW
služební hmotnost 82,7 t
průměr hnacích dvojkolí 1308 mm

Provozní vozidla u ČD

534.0323 – Lužná u Rakovníka


Nejvyšší rychlost je 60 km/h, tlak v kotli je 16 bar (= 1,6 MPa, dříve 16 atm.). Původní nasazení bylo do výtopny Plzeň, ale nasazována byla též v Lužné u Rakovníka. Dojezdila počátkem 80. let v depu Kladno, kde byla potom provozována jako vytápěcí kotel K 821 s možností vlastního pohybu, a tak byla používána i ve výtopně Lužná u Rakovníka. V roce 1987 byla díky nadšencům depa Kladno upravena do vystavovatelného stavu a nedlouho poté byla zprovozněna. V roce 1996 dojezdila a byla dlouhodobě odstavena do opravy. Oprava už byla dokončena v dílnách nově založeného Železničního muzea ČD zjara roku 1999 a v květnu při příležitosti zahájení sezóny muzea byla slavnostně představena veřejnosti s tím, že její křest provedl vrchní ředitel divize obchodně-provozní Ing. Jaroslav Kocourek. V současné době je lokomotiva v majetku ČD. Je přezdívána „Kremák“ podle velkého topeniště a je provozována s tendrem 935.117.


 

Přijďte se svézt

Fotogalerie