Parní lokomotiva 498.022 „Albatros“

Rychlíkové lokomotivy 498.022 byly jedny z nejhezčích parních lokomotiv u nás. Zásluhu na tom má akademický malíř Vilém Kreibich, který navrhl jejich vzhledové řešení a také barevné provedení.


vozidlo parní lokomotiva
parní lokomotiva
označení 498.022
typ vozidla 2'D1'
určení rychlíky
majitel České dráhy
stav neprovozní
přezdívka Albatros
rok výroby 1947
výrobce Škoda Plzeň
maximální rychlost 120 km/h
indikovaný výkon 1600 kW
služební hmotnost 106,1 t
průměr hnacích dvojkolí 1830 mm

Provozní vozidla u ČD

-


Nedostatek rychlíkových lokomotiv po 2. světové válce řešily Československé státní dráhy nejen urychlenou výrobou strojů 486.0 navazujících na předválečné dodávky, ale také objednáním technicky vyspělejších lokomotiv. Mezi lety 1946 až 1947 pak dodala Škoda Plzeň sérii 40 kusů lokomotiv 498.0. Byly na nich použity nejnovější poznatky z konstrukce parních lokomotiv nejen ve světě, především ve Francii a USA, ale také vlastní zkušenosti z výroby lokomotiv 399.0 pro Litevské dráhy v roce 1939. Mají trojčitý parní stroj, trámcový rám z válcované oceli, valivá ložiska na běhounech i tendru, ovládání rozvodu pomocí servomotoru a topeniště kotle opatřené třemi varnými trubkami. Nejprve byly nasazeny na nejdůležitějších tratích v depech Praha Masarykovo, Přerov a Bohumín, později přecházejí i do dalších výtopen v Bratislavě, Leopoldově, Plzni, Děčíně a Táboře. Stroj 498.022 byl zrušen roku 1976. Začlenění do skanzenu lokomotiv v České Třebové se nakonec neuskutečnilo, a tak byl převezen do depa Praha Libeň, kde byl díky kolektivu nadšenců v roce 1986 znovu zprovozněn.


 

Přijďte se svézt

Fotogalerie