Parní lokomotiva 524.1110 „Pětikolák“

Lokomotiva byla vyrobena v roce 1931 v ČKD Praha pod výrobním číslem 1569. Konstrukčně vycházela z velmi zdařilých strojů řady Va, které byly původně objednány Společností Buštěhradské dráhy.


vozidlo parní lokomotiva
parní lokomotiva
označení 524.1110
typ vozidla 1'E1'
určení nákladní vlaky
majitel České dráhy
stav neprovozní
přezdívka Pětikolák
rok výroby 1931
výrobce ČKD Praha
maximální rychlost 55 km/h
indikovaný výkon 935 kW
služební hmotnost 97,8 t
průměr hnacích dvojkolí 1308 mm

Provozní vozidla u ČD

-


Řada 524.1 patří mezi typicky československé parní lokomotivy. Byly objednány Společností Buštěhradské dráhy pro nákladní dopravu na jejích sklonově náročných tratích. Do provozu přišly počátkem roku 1918 a velmi se osvědčily. Proto jejich další výrobu objednávaly i ČSD a v lokomotivkách v Praze i Plzni bylo do roku 1938 vyrobeno celkových 129 strojů. Sloužily na náročných tratích v českém pohraničí a na slezském úseku Košicko-Bohumínksé dráhy a také ve Zvolenu na středním Slovensku a pod Tatrami na štrbské rampě. První byly vyřazeny až po příchodu motorových lokomotiv v letech 1969-71 a poslední dosloužily až na samém konci parního provozu v r. 1980. Stroj 524.1110 byl prakticky celé své provozní nasazení umístěn ve výtopně v České Lípě, kde byl v roce 1980 i zrušen. Díky místním nadšencům se jej podařilo zachránit před sešrotováním a v roce 1991 byl opět uveden do provozu. V roce 2017 byl převezen do Lužné a je zde nyní prezentován ve sbírce parních lokomotiv.


 

Přijďte se svézt

Fotogalerie