Akumulátorová lokomotiva E 212.001 „Koloběžka“
Lokomotiva pochází ze čtyřkusové série elektrických lokomotiv pro stejnosměrnou napájecí soustavu 600 V, kterou vyrobila Škoda Plzeň v letech 1955 až 1958 pro posun v elektrifikovaných areálech.
vozidlo | akumulátorová lokomotiva |
---|---|
označení | E 212.001 (103 001–4) |
typ vozidla | Bo |
určení | posun |
majitel | České dráhy |
stav | provozní |
přezdívka | Koloběžka |
rok výroby | 1958/1998 |
výrobní číslo | 3713 |
výrobce | Škoda n.p. Plzeň |
maximální rychlost | 10 km/h (původně 40 km/h) |
trvalý výkon | 42 kW |
soustava | 600 V stejnosměrných |
služební hmotnost | 23 t |
průměr hnacích dvojkolí | 900 mm |
Provozní vozidla u ČD
E 212.001 – Lužná u Rakovníka
Původní elektrická lokomotiva byla dodána pro potřebu vlečkového provozu v podniku Technolen Svitavy. Byla zde provozována od vyrobení v roce 1958 až do roku 1976. Odtud se přemístila do České Třebové, kde měla být vystavena v plánovaném skanzenu, z čehož ale sešlo. V roce 1991 se ocitá v depu Praha Masarykovo, kde byl záměr ji umístit na pomník. Ale po prohlídce se zrodil záměr ji rekonstruovat na akumulátorovou lokomotivu pro posun neprovozních elektrických lokomotiv do vnitřních částí dílen, aby zde nedocházelo k znečistění ovzduší provozem motorových posunovacích lokomotiv. Rekonstrukce byla úspěšně zakončena v roce 1998. Jedná se o dvounápravový stroj se středovou věžovou kabinou, před kterou jsou na každé straně dvě odnímatelné kapoty. V nich jsou uloženy nikl-kadmiové akumulátorové baterie, napájející přes tyristorový pulsní měnič dva stejnosměrné sériové trakční motory uložené tlapově na hnacích dvojkolích. Po ukončení činnosti v depu Praha Masarykovo pro lokomotivu nebylo využití a tak byla umístěna v muzeu Lužná u Rakovníka, kde je také využívána k posunu opravovaných strojů.