Parní lokomotiva 313.432 „Matylda“
Pro specifické potřeby provozu na soukromých místních drahách ve východní a severní části Čech bylo vyrobeno mezi lety 1890 a 1909 celkem 35 třínápravových tendrovek. Jedním z výrobců byla i První českomoravská v Libni.
vozidlo | parní lokomotiva |
---|---|
označení | 313.432 |
typ vozidla | C |
určení | lokálky |
majitel | České dráhy |
stav | neprovozní |
přezdívka | Matylda |
rok výroby | 1904 |
výrobce | První Českomoravská továrna na stroje v Praze, Praha |
maximální rychlost | 45 km/h |
indikovaný výkon | 280 kW |
služební hmotnost | 39,6 t |
průměr hnacích dvojkolí | 930 mm |
Provozní vozidla u ČD
-
Tratě v severovýchodní oblasti české části monarchie byly typické především náročnými sklonovými poměry. Nově dodávané tendrovky měly dvojčitý parní stroj a vnější rozvod Allan-Trick. Pojezd byl robustní, uhelný prostor byl tvořen dvěma kapsami v zadních rozích budky a vodojemy se nacházely před budkou podél kotle. Rakouské státní dráhy převzaly všech 35 kusů a označily je řadou 162. Po vzniku ČSD přešlo do jejich služeb už jen 33 lokomotiv a byla jim přidělena řada 313.4. Do roku 1938 nebyl vyřazen ani jeden stroj a všechny zůstaly také v provozu na svých původních tratích. Po odtržení pohraničí je převzaly Německé říšské dráhy a také je nechaly na svých místech. Až do začátku 50. let nebyly nijak modernizovány a tak začíná jejich postupné vyřazování a taky odprodej do vlečkového provozu. Stroj 313.432 byl v provozu u Rakouských státních drah a roku 1918 jej převzaly ČSD. Po roce 1945 přešel do vlečkového provozu na Moravu a po jeho ukončení ho získalo depo Ostrava. Byl znovu zprovozněn na krátké období v roce 1977, pak znovu odstaven a opětně zprovozněn koncem 80. let.